Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterasteroiderkometer
Läst 691 ggr
medde
0

Lite smått om kometer.

Ordet komet kommer fån grekiska "kome" som betyder hår. Kometer ser ju ut som en stjärna med långt hår.

Så nu har jag en fråga till er där ute. Vad har kometerna för uppgift i rymden?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
0

Av de teorier jag sett tror jag mest på att det helt enkelt är överblivet "byggmaterial" från planetbildningen. Men om de har en uppgift? Nja det tror jag kanske inte. Snarare är de väl en störning med tanke på kollisionsrisk t ex.
Jag tror inte de kommer från yttre rymden, även om det inte är uteslutet. Kanske det isf är påhälsningar från andra "samhällen"?? Nej, som sagt, det tror i alla fall inte jag.
Drar man meddes fråga till sin spets, så kan man ju fundera på vad det är för mening med planeterna - eller solen - eller universum - osv. Ett sammanfattande namn är nog Slumpen. Eller…?

Om kometer

medde
0

Slumpen tycker jag är bra. Toppen länk att titta in på.

Buuc
0

Hade dom inte räknat ut att någon komet skulle vara vid jorden om några 1000 år? :/

Mark
0

Redan om ca 30 år finns en påtaglig kollisionsrisk, se tråden "Kometer och Deep impact"

nera
0

Här var också en tråd som jag missat helt och hållet.

Bra fråga medde. Har aldrig tänkt på vad kometerna har för funktion ute i rymden. Jag tror också att kometer är överblivet byggmateriel som Mark säger. Och en kollision med en komet försöker man förtränga ur sin hjärna..Fy då! Burr… Foten i munnen

Bra länk Mark!

StefanW
0

Stefan - Modellbyggare

medde
0

#6 Tack StefanW ska gå in på länken och titta.