Jupiters röda fläck
Denna känner väl de flesta av oss till. Har nog varit uppe tidigare, tror jag. Vad jag tänkte rapportera är att man nu upptäckt tre fläckar.
Två syns tydligt, den tredje upptäcktes i fjol av Hubbleteleskopet. Den var från början vit, ett "vanligt" Jupiteroväder. Såsmåningom passerade den den "vanliga" stora röda fläcken, och uppslukades då av denna. Nu syns alltså bara två stycken igen. De syns bra i ett litet teleskop.
Fläckarna är gigantiska virvelstormar på Jupiters yta. Den största är ung 3 ggr större än hela jorden, och har blåst i minst 340 år utan avbrott. Inte utan att man uppskattar vädret här på jorden bättre när man tänker på detta .
Men varför är fläckarna röda? Detta grubblar vetenskapsmännen över. Möjligen kan det vara fosfor som rörs upp från ytan och som blir rött när det utsätts för solljus.
Ni som har tillgång till observatoriet (särskild tråd), be att få kolla på Jupiter, den är verkligen sevärd!

Det här var verkligen intressant. Vilken tur att vi ska snart till observatoriet snart. Ska göra allt för att få titta upp på just denna planet.
Måste jobba på charmen en hel del. Men visst vill jag titta upp och se de "röda"
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Spännande!

Visst är det nera! Har alltid varit lite facinerad av de röda fläckarna. Så dett var toppen att få läsa.
Hela Jupiter är en spännande planet. Särskilt med tanke på dess storlek för att inte tala om stormarna på den.

Stomarna ja! Oj det är stormar att tala om det.
Jo du, där ligger vi i lä med våra orkaner här på jordklotet!

Det känns som bara förnamnet det!

En liten intressant länk, klicka in och titta.Klicka här
# 8 Det där var intressant att se! Snacka om varitioner i atmosfären..

#9 Jag gillade denna med, därav jag lade in den.
Jag ser verkligen fram emot programmet.

#11 Programet? Nu är du väl i fel tråd.
Oppps…sorry! Yrsel igen från mig.

#13 Det var ju inlägg 13 du gjorde, så du är förlåten!

Inte är du väl vidskeplig eller vad man nu kan kalla det medde. ;P
Jag tycker att Den röda fläcken, den som synns bäst då, är intressant men eftersom jag lider av tvångstankar så ryser jag såfort jag ser den där röda fläcken, har lust att "slita" av den av planeten. :P

#15 I vissa saker är jag det. Vägrar tända en cigarett på ett tänt ljus, det gör jag inte. Men det kankse är allt.
Tyckte denna var väl värd att läsas om ännu en gång. Är fortfarande impad av Jupiters storlek.

#17 Svårt att tänka i dom storlekarna i bland.
Ja verkligen! Dess storlek imponerar otroligt.
Kopierar Marks ord:
Fläckarna är gigantiska virvelstormar på Jupiters yta. Den största är ung 3 ggr större än hela jorden, och har blåst i minst 340 år utan avbrott.

#19 Ja tänk bara på det du citerade
Ja det här är för mig helt otroligt att fatta dess enorma storlek!

Synd att dom enorma fina bilderna buran visade är borta i det fina inlägget han gjorde en gång
Ja just ja det… Ja det är verkligen synd det.

Hade vi ínte en tråd med bra bilder på just denna röda fläck?
Jo, jag vill minnas det. Frågan är bara var? Får leta lite

I dag minns jag ingenting, kanske i morgon. Trött……
Jag är också trött, så vi letar imorn tycker jag med

#27 Härligt nera. då gör vi det
Menar du denna tråd?

Nope,men en var kul att återse ändå. Den jag menar innehåll flera fina bilder på den vackra fläcken.
Ja visst var det bilder med vill jag också minnas. Får kolla vidare sen.

Jag kollar i morgon, nu säckar batteriet. Så nu måste jag logga ur, innan den hamnar i viloläge som jag kan ej väcka den ur!!!!!!!!!!!1