Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 2969 ggr
Hamstersr2cute
2009-09-23 17:22

Flykthastighet?

Jag vet inte om jag har kommit till rätt sida riktigt.. Men om ni kan svara på min fråga så vore det jättesnällt.
Hur ska man beskriva flykthastighet?
har skrivit några rader om det själv;

"Flykthastigheten är den hastighet ett objekt har när det befinner sig emellan en himlakropp och universum. För att inte dras tillbaka av himlakroppens dragningskraft skall föremålet uppnå flykthastigheten.
Men notera att föremål med drivkraft inte behöver uppnå den, så som raketen.
Många uppfattar på felaktigt sätt. De tänker att raketen måste uppnå flykthastigheten för att fara ifrån himlakroppen, men egentligen kan raketen åka hur långsamt som helst men ändå lämna himlakroppen. Anledningen till raketens snabba hastighet från starten är att den måste förbränna sitt bränsle snabbt för att få en bra bränsleeffektivitet."

Detta är säkert helt fel.
så jag skulle behöva lite hjälp? :)

Annons:
Ganymedes
2009-09-23 18:09
#1

Det där är en fråga jag också har grunnat på. Och du tänker rätt. Här är ett tips på en sida du kan kika på, om du inte redan gjort det. Glad

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=flykthastighet.html&m=1&q=flykthastighet&markera=ja

Ha dé

Mark
2009-09-23 18:17
#2

Du har nog uppfattat det där riktigt bra, tycker jag. Det du skriver stämmer alldeles utmärkt! Bra skrivet dessutom! Det är riktigt att begreppet flykthastighet endast gäller för en momentan starthastighet eller hur man ska uttrycka det . En gevärskula t ex måste skjutas iväg med den hastigheten (drygt 40 tusen km/h) för att lämna jorden (om det nu vore möjligt).

Det är alltså en myt att man absolut måste upp i flykthastighetn för att lämna jorden!

Satelliter i omloppsbana ges förstås aldrig så hög fart. De går typiskt med ca 2/3 av flygthastigheten. Men så har de ju inte heller lämnat jordens dragningskraft, utan denna balanserar sondens hastighet så att den ligger kvar på konstant höjd.

Har t ex en raket väl lämnat jordens dragningskraft och drivraketerna stängts av, så fortsätter den i samma fart och riktning ända tills den ev påverkas av en annan himlakropps dragningskraft eller tills man kopplar på en drivkälla igen. Det går förstås också att öka farten långt över flykhastigheten. Det finns rymdsonder som färdas genom solsystemet med betydligt högre hastighet. Man kan t ex ta hjälp av en planets gravitation för att öka farten, vilket utnyttjas av många sonder.

Mark
2009-09-23 18:21
#3

Hann inte se Ganymedes inlägg innan jag postade mitt. Men det var en mycket bra länk! Tack för den!

Hamstersr2cute
2009-09-23 18:35
#4

#1, okej :) toppen! tack för länken!

Hamstersr2cute
2009-09-23 18:36
#5

#2, oj det där visste jag inte :P 
tack! Skrattande

Leo
2009-09-23 19:05
#6

Nåt jag funderat på när det gäller röra sig i rymden

Hur kan motorer funka överhuvudtaget när rymden består av ¨inget¨

varje kraft har en motkraft heter det ju i fysiken och lättast att förstå den frasen är ju att titta på ett startande flygplan på ett hangarfartyg.

Där fälls det upp plattor i däcket för att ha något att trycka mot och även som skydd

men det finns ju inte i rymden om inte den mörka materien bla har nån massa

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
Farwuq
2009-09-23 19:30
#7

#6

Nä det behövs inget att "trycka" mot, det fungerar ungefär som rekylen i ett gevär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raketmotor

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
2009-09-23 20:08
#8

När vi är inne på det här med raketer och bränsle.

Jag har alltid tyckt att raketer rä ena riktiga miljöförstörare då de eldar upp en massa bränsle som ger koldioxid som i sin tur skapar växhuseffekt.Rynkar på näsan

Ni behöver inte ge mig på nöten. Det fick jag genom länken ovan. Kors! FörvånadEfter vad jag lärt mig, tar man väte och syre så blir det vatten! För att det ska bli koldioxid så behövs det ju kolatomer. Eeeh… Såg inga kolatomer.Glad

Så raketer som drivs med väte och syre som oxidator är minsta sagt miljövänliga. I alla fall när det gäller att komma iväg!

Vad glad jag blir!!!Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
2009-09-23 20:15
#9

Det finns olika slags raketer. De vätskedrivna motorerna på t.ex. rymdfärjan drivs av väte och syre men de fasta (de bägge som sitter på sidan av bränsletanken) de drivs av kolhaltigt bränsle.

Även förr i tiden, (då man for till månen i stora rör av plåt) så drevs första steget av fotogen som oxiderades av flytande syre, då bildades det också koldioxid (andra steget och tredje drevs av väte och syre).

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
2009-09-23 20:25
#10

Då är det i alla fall delvis bra. Stora tanken är i alla fall betydligt större än de andra

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Farwuq
2009-09-23 20:28
#11

Jo det är den, men…

… I de bägge "cigarrerna" är det "koncentrerat krut!"

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
2009-09-23 20:33
#12

Hm. Det blir mycket kol det.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leo
2009-09-23 20:44
#13

då kan man utan att skämmas säga att det är krut i den motorn

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Annons:
sissie
2009-09-23 20:45
#14

HahahaSkrikandes asg

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2009-09-23 22:13
#15

Mycket bra och intressant tråd den här vart. bra länkar:-)

Sissie du är för kul du!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2009-09-23 22:32
#16

#13

Skrattande

Ja, Fuglesang sade i sitt sommarprogram 07 att det rör sig om 44 miljoner hästar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sissie
2009-09-24 00:43
#17

#16 Finns det såååå många hästar i amerika?Förvånad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2009-09-24 12:01
#18

#17 Visst är det ett stort ojFörvånad Skulle vilja ha några säg!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-09-24 13:31
#19

Ja detta var verkligen en kul och intressant tråd att läsa  Skrattande

medde
2009-09-24 14:33
#20

Mycket!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: