Vad tycker du ?
Det finns många forskare runt om på jorden som lyssnar efter radiosignaler från andra planeter. Men tänk om de skulle få kontakt med en civilisation på en anna planet?
Jag tror det inte skulle utbryta någon form av panik på jorden i alla fall. Det är så många som bara skulle bli glada över det. En viss hysteri som runt en populär rocksångare skulle det väl bli. Alla vill ta på eller bli fotade med en person från en annan planet, men det känns inte helt fel i alla fall.
Vad tror du en första kontakt skulle innebära för oss på jorden? Vem ska ha ansvaret för själva pratandet?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Oj vilken knepig fråga. Måste nog fundera lite på det här ett tag. Men en väldigt spännande fråga
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
USA:s president utan tvekan.
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian
Han ensam då? Jag kan tänka mig att en representant från varje världsdel borde vara med i någon form. Kanske några vetenskapsmän också. Tror att det kan bli alldeles för högtravande om USA:s president skulle vara den som gör jobbet.
Wrooom!
Låter bättre det, men å andra sidan är USA själviska..
Fast i ett sådan här läge så kanske det är bra om man tror på sig själv också och inte dyker upp som en fegis. Första intrycket är ju viktigt.
Wrooom!
Sant sant..
Hemskt svår fråga, vi är ju inte enade, det skulle nog bli svårt med att hitta någon lämpad.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Det är därför som jag ställde den, Farwuq. Alla har vi väl våra idéer.
Det vore ju väldigt roligt om man finge träffa en utomjording.
Troligare är det nog att det blir en första kontakt med dem via radio eller liknande. Då kan det ju vara lämpligt att just de som fick kontakten får fortsätta att hålla den, men med hjälp av några väl utbildade personer inom kommunikation, psykologi, och dom där som är så duktiga på kulturer (vad dom nu kallas).
Wrooom!

Det får väl bli FN som skall vara neutrala. Frågan är också om det är en livsform som ens likanar vår och sedan eventuell smittspridning av bakterier som vi inte är vana vid……jo, nog funderar man alltid!
Hur mycket kan vi hälla koll på, vad jag vet så lägger man fokus på några stjärnhoper som liknar vår, samt tidsaspekten, är det signaler från medeltiden…..vem vet!
Stefan - Modellbyggare
Vi lär nog inte få fysiskt besök av dem, men har vi tur så kanske vi kan få kontakt via "telefonen".
Wrooom!

ET phone home…..
Stefan - Modellbyggare
Men hur många tror i den här tråden att det finns ett annat solsystem med ett liv liknade vårat?

Vore konstigt om vi skulle vara den enda "intelligenta" livsformen i hela universum
Stefan - Modellbyggare
Är vi intelligenta?

I bland blir man tveksam.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#15 *asg*

#15 Där är jag väl böjd att hålla med dig!
Man har ju bl.a. sökt via radiovågor sedan 1960 utan att finna några belägg via SETI (Search for Extra Terrestrial Intelligence) än så länge.
Då får man också ställa sig frågan varför de skulle kommunicera via radiovågor, utan frågan är om de eventuellt inte har något ännu bättre t.ex. via strålning
Annars är jag ytterst tveksam till UFO-fenomen, kommer nog inte att tro på något förrän den dag jag skulle stå framför något okänt.
Att jag däremot gärna skulle vilja åka till Area 51, beror på de Skunk works som är placerade där…
Stefan - Modellbyggare
Area 51 innehåller nog en hel del som de vill hålla hemligt, vare sig det är ufos eller jordigt. Men att de skulle ha marsianer där tror jag nog inte riktigt på.
Wrooom!

Nä, det tror inte jag heller utan jag är intresserad av alla andra flygande farkoster som de har där!
Stefan - Modellbyggare