Annons:
Etikettjorden
Läst 921 ggr
Mark
1/14/12, 10:36 PM

Pärlemormoln

Härom kvällen när det för en gångs skull var riktigt kallt och klart, såg jag några fantastisk fina pärlemormoln. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig *skäms*

Det är färgsprakande moln i alla regnbågens färger, som syns när det i övrigt blivit mörkt. Det kallas också polarstratosfärsmolm, eftersom de bara syns ganska långt norr ut (eller söder) och på mycket hög höjd (så där 25.000 m, i stratosfären). Färgen beror på att solen lyser på molnen, trots att den är under horisonten - det är därför de måste vara på mycket hög höjd. På mina breddgrader (lat 60) ser man dem kanske ett par ggr per år enl min erfarenhet (vet inte om det stämmer statistiskt) så det är bäst att passa på att titta när de väl dyker upp - och gärna fota! Kan t o m ibland förväxlas med norrsken, men de sprakar och flammar inte som norrsken

Googla gärna för att se fina bilder!

Det finns också s k nattlysande moln, som bildas på ännu mycket högre höjd (100.000 m ungefär). Men det är inte samma sak.

Annons:
HellviHumle
1/14/12, 10:47 PM
#1

Slarvputte! Skrikandes

Förra året läste jag någonstans att nattlysande moln blivit vanligare. Någon som hört nå't om det?

HH

Mark
1/15/12, 9:24 AM
#2

Ja, jag vet Skäms Får ta och bättra mig!

Jo, det tror jag att jag också sett uppgift om nånstans - minns inte var…. Mitt vanliga slarv att inte notera det? Skäms

HellviHumle
1/15/12, 9:30 AM
#3

Äh, det är ingen mening med att skriva upp allt intressant. Man hittar det ändå inte se'n.
*vet*

HH

Mark
1/15/12, 11:39 AM
#4

Skrattande

medde
1/15/12, 3:57 PM
#5

Känns som man missar mycket för man bor på "fel" ställe ibland..

Nu ska jag in ut och leta efter lite bilder på Google..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: