Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 2154 ggr
Mark
8/28/12, 4:56 PM

Blå måne

Passa på att titta på "blå måne" på fredag (om vi nu för omväxlings skull kan få lite molnfritt) Länk: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/passa-pa-att-se-bla-mane-pa-fredag

Annons:
Mark
8/28/12, 4:57 PM
#1

Klipp från SAAF:

Traditionellt är betydelsen blå måne en helt annan än fullmåne nr två i en kalendermånad. Så här har jag skrivit för NE.se:

"blå måne, tredje fullmånen i en årstid med fyra fullmånar. Beteckningen blå måne härrör från Maine Farmer's Almanac, vars fullmånebeteckningar baseras på det tropiska året. Under (tropiska) årstider (21 december–21 mars etc) med fyra fullmånar betecknas den tredje fullmånen som en blå måne, för att de övriga fullmånarna ska erhålla sina traditionella benämningar vid rätt tidpunkt under året. Då den blå månen inträffar sker det alltid 20–23 februari, maj, augusti eller november, cirka en månad före solstånd eller dagjämning. Blå månar förekommer vartannat eller vart tredje år, även under år med tolv fullmånar. En modern användning av begreppet avser den andra fullmånen i en och samma kalendermånad. Enligt denna definition kan en blå måne inträffa under alla månader utom februari, som har färre kalenderdagar än den synodiska månaden."

Ut och spana!

// Johan W, SAAF

medde
8/29/12, 9:49 AM
#2

Nu håller jag tummarna att det är fint och klart under fredagen. Någon gång måste vi ha lite tur över Shthlm. Inte vill jag vänta på nästa gång.

Tacvk Mark, då jag missat detta var tråden ett glädjeämne

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
8/29/12, 8:09 PM
#3

Kanske kan bli "stjärnskådarväder" på fredag, åtminstone i västra Sverige. Men bli inte alltför besvikna om ni inte får se "blå månen". Den ser ju faktiskt ut precis som vanligt Oskyldig

Lynxx
8/29/12, 10:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kvällens måne

/L

medde
8/30/12, 8:48 AM
#5

#3 Men det är ju bara känslan att man vet att det är blåmåne där uppe.

#4 Så fin bild! Riktigt vacker

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lynxx
8/30/12, 9:10 PM
#6

Glad

/L

Annons:
Lynxx
9/1/12, 12:42 PM
Farwuq
9/1/12, 12:53 PM
#8

Jag såg månen i natt.

Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lynxx
9/2/12, 3:33 PM
#9

Glad

/L

medde
9/2/12, 7:48 PM
#10

#7 Vilken läcker bild. Tänk om man kunde ta en sådann bild själv..

Hur som helst såg inte ens månen den kvällen, regnet stod som spön i backen och nästan  i 1½ dygn ..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: