Ljusår
Ljuset tar åtta minuter på sig för att färdas från solen till jorden. På ett år kan kan ljuset resa nästan tio biljoner kilometer, ett avstånd som vi kallar ett ljusår. Så ljusår är ett längdmått inte ett tidsmått.
Några Ljusavstånd från jorden till, tex se nedan
Månen 1 Ljussekund.
Solen 8 Ljusminuter.
Orionarmen i vintergatan 5000 ljusår.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Intressant!

Det var glädjande att läsa. För förklaringen var perfekt. Den har jag aldrig fått, så jag niger för den vettiga förklaringen. Nu fattar jag! /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vad glad jag blir då du säger detta. Tack Vanessa
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Du vet du vad…..har inte fattat detta förrän nu!! Så himla bra…tackar, vad du kan Medde! Vet ju att detta är din passion, astronomi!
Vh LenaB

Vår närmaste stjärna (Alfa Centauri) ligger ca 4,2 ljusår bort. Den syns bara som en liten prick på himlen. Det skulle ta oss 50.000 år att ta oss dit med våra snabbaste rymdraketer. Att sedan tänka sig att den stjärna som ligger längs bort ligger på 13.6 miljarder ljusår bort gör att man nästan tappar andan

En annan aspekt i detta i att ett ljusår inte är ett tidsmått, är att vid ljusetshastighet så avstannar tiden.
Så för själva ljustrålen så tar det ingen tid att färdas från solen till jorden.
---

Rätt Rätt Charlie
Einstein var inte dum han. Se även mitt inlägg om att tiden går långsammare vid ljusets hastighet