Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdenkometer
Läst 37 ggr
Magi-cat
2025-10-21 14:46
1

Se kometen Lemmon i helgen

Hoppas det blir klart väder. 🙂🌟

Titta mot Karlavagnen!

https://www.sverigesradio.se/artikel/sa-kan-du-fa-syn-pa-kometen-lemmon-som-passerar-jorden

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Nu passerar kometen Lemmon jorden och de närmsta veckorna kan man få syn på den.Det gäller att rikta blicken mot stjärnbilden Karlavagnen och man kan också ...
Carmarino
2025-10-21 14:56
1

Den blir nog svår att se om man inte är ute på landet, långt ifrån någon belysning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2025-10-21 19:37
1

Man ska ha en hel del tur för att få syn på den, och tydligen en mobil …

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B05J1w/lemmon-passerar-jorden-sa-ser-du-kometen

Nära stjärnbilden Karlavagnen kan det vara möjligt att skymta kometen Lemmon de närmaste veckorna – åtminstone med mobilen som hjälpmedel.
Carmarino
2025-10-21 19:48
1

#2: Ja, och en mobil på stativ för att kunna hålla den stilla så länge som det behövs.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2025-10-21 19:58
1

#3 😮 Det blir inte lätt!

Nåja, hoppas att några tar lite bra bilder! 🙂🌟

Carmarino
2025-10-22 00:33
1

#4: Det ser inte så hoppfullt ut här nere. Läste i lokaltidningen att chanserna att se kometen är minimala, eftersom det ska bli mulet väder hela helgen.

Magi-cat
2025-10-22 09:03
1

#5 Mulet här också!

Magi-cat
2025-10-22 18:47
1

Nu passerar kometen Lemmon jorden och de närmsta veckorna kan man få syn på den.Det gäller att rikta blicken mot stjärnbilden Karlavagnen och man kan också ...
Carmarino
2025-10-22 19:02
2

Den enda komet jag sett är Hale-Bopp, men den syntes å andra sidan i flera veckor, klart och tydligt.