Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketter: rymdenuniversum
Läst 824 ggr
Prizma_o_Kristall
0

Detta funderar jag på ...

Jag har en sak jag funderat på väldigt länge nu…

Om inte jorden fanns, om inga planeter fanns, om inga stjärnor fanns, inga svarta hål eller molekyler. Inte något liv alls, inga färger. Ingenting…. Vad skulle då finnas? Skulle hela universum vara helt dött då eller skulle annat liv uppstå? Eller skulle allt bara vara ett svart slags intet, utan gränser?

Detta är något som jag länge funderat på, något som ofta finns i mina tankar. Finns det ens svar att finna på denna frågan? Kanske svårt då ingen upplevt detta intet.

Men lite enklare kanske… Om inte jorden fanns, skulle det kunna bli liv på andra planeter?

Jag har väldigt många frågor kring rymden och universum. Men jag tror inte alla borde ställas för då kommer tråden bli väldigt lång, så tar bara de viktigaste frågor jag har;)

Tanken på hur stort universum måste vara får jorden att kännas som ett… ett … ett dammkorn eller något.

Kom på en fråga till… Hur vet man att det inte finns fler universum än detta? Att det inte finns fler universum med massa liv på? Vårt universum är kanske bara ett av mååånga.

Tänk varje människa, varje djur. Varje växt och varje sten. Varje minne, varje tanke. Allt är en del av vårt universum. Och allt har sin plats här, en viktig pusselbit i universums stora …. Finner inget ord. Vad är egentligen universum?

Usch, känner att jag tänker alldeles för mkt… Men jag gillar att söka svar på allt:):)

Kramar/Carro

pson
0

Hej Carro! Du är välkommen att söka svar på dina frågor inne på Utomjordiskt iFokus, om du inte finner de här inne bland Astronomitrådarna.

Välkommen! // Linda, Sajtvärd Utomjordiskt

vanessa
0

Så ni har svaren på det, otroligt det har inte ens forskare :-).

Liv finns förmodligen på fler ställen i rymden, men vi har inte bevis på det ännu. Och det livet kan vara hur litet som helst eller hur avancerat som helst. Det kan finnas "människor" eller andra varelser. Det kanske är bakterier och sådant som även började på jorden. Att det finns liv här hindrar inte att det finns liv på andra ställen.

Sedan så tror vissa forskare att det finns parallella universum på andra dimensioner så att säga. Svårt att skriva exakt hur tanken är, men vi ser inte och kan inte se det. Och vissa forskare tror att när vi lämnar jordelivet så kanske vi hamnar i en annan dimension. Lite reinkarnation så att säga, fast till annan plats. Men som sagt, det är forskares funderingar och det finns inte bevis som forskare och vi så gärna vill ha :-).

Slutligen, det sägs ju att universum inte var något stort från början, tills "Big bang". Då blev det universum. Men det var ingen explosion som en bomb gått lös. Utan en dag så började "universum" som inte var stort att expandera.

Om det vore en bomb så sker det i ett "rum" vars väggar stannar på samma ställe. Medan i universum så expanderade själva rummet. Avståndet mellan varje vägg i  rummet flyttar sig konstant. Och enligt vissa, så både ökar och minskar den ibland.

Det är allt annat än enkelt att förklara det här, nästan som man måste vara forskare. Hoppas att du blev lite, lite, lite klokare. För det blev inte jag :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

pson
0

#2 nej, det sa jag inte, men hennes frågor handlar mycket om vad den esoteriska läran också tar upp, och eftersom det finns medlemmar som är insatta i det ämnet, så försökte jag bara vara lite vänlig och hjälpsam. 

Det skadar inte att leta svar på mer än ett ställe. Glad

vanessa
0

Det är lugnt, det var därför jag satte en smiley bakom det hela. Självklart så ska man leta runt efter det som intresserar en. Ingen fara. /Vanessa

pson
0

#4 Flört

Prizma_o_Kristall
0

#2 Det där med att man när man dör kommer till en annan dimension, det tror jag fatiskt på. Då kan det ju lika väl vara så att vi som lever på jorden hamnat här sedan vi dött i en annan dimension?

#3 Tack så mkt:) Ska kolla inne på utomjordisk sajten:)

Kramar/Carro

vanessa
0

#6 Ja, det är det jag hoppas och tror på någonstans. /Vanessa