Annons:
Läst 221 ggr
[rolnor]
2020-10-25 20:06

Teleskop

Jag skulle vilja titta på lite planeter och annat, jag är komplett nybörjare.
Jag ser att teleskop kostar 700-3500:- ungefär, vad för prisnivå är vettigt? Jag kommer nog inte titta varje gång det är stjärnklart men skulle absolut vilja äga ett teleskop. Vad kan man se för något med sånt här halvdyrt teleskop?

Annons:
Niklas
2020-10-25 20:55
#1

Jag hittade en sida som på ett bra sätt beskriver vad man bör veta vid val av teleskop, samt en annan där de rekommenderar teleskop för nybörjare.

» Hur väljer jag rätt teleskop? - Astroskolan

» Teleskop och stjärnkikare för nybörjare - Astro Sweden

Kanske någon av dem kan vara till hjälp. Kolla om du kan hitta begagnat också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-10-25 21:50
#2

Är lite i samma situation. Jag har ett sett att det finns motordrivna teleskop som man man koppla till mobilen.

Då kan man dels få hjälp att rikta teleskopet mot det man vill se, men vissa kan också använda mobilen som kamera.

Jag bor dock en kort bot utanför Stockholm, så jag oroar mig lite för att det är för mycket ljusföroreningar från lampor och byggnader för att det ska fungera bra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[rolnor]
2020-10-25 22:33
#3

Tusen tack för bra länkar Niklas!
Jag kollar nu på Skywatcher Explorer 130mm, verkar vara lagom i pris 2500:- och ge bra prestanda för pengen. Jag bor på landet och har nog bra chanser slippa för mycket stadsljus som stör.
En sak som är jobbig är att det finns så mycket att välja mellan men tumregeln 4.5-8 tum för ett gott ljusinsläpp låter bra.
Motor tror jag blir för krångligt, fota objekt vill jag nog inte heller egentligen.
Tycker ni andra att motor är viktigt?

johan
2020-10-25 23:04
#4

Har ännu inte tittat så mycket på hur mycket mer det kostar. Men för mig vore det värt en del både att kunna få hjälp att hitta något man vill se, och att kunna få info om vad det är man tittar på.