Annons:
Läst 221 ggr
[rolnor]
2020-10-25 20:06

Teleskop

Jag skulle vilja titta på lite planeter och annat, jag är komplett nybörjare.
Jag ser att teleskop kostar 700-3500:- ungefär, vad för prisnivå är vettigt? Jag kommer nog inte titta varje gång det är stjärnklart men skulle absolut vilja äga ett teleskop. Vad kan man se för något med sånt här halvdyrt teleskop?

Annons:
Niklas
2020-10-25 20:55
#1

Jag hittade en sida som på ett bra sätt beskriver vad man bör veta vid val av teleskop, samt en annan där de rekommenderar teleskop för nybörjare.

» Hur väljer jag rätt teleskop? - Astroskolan

» Teleskop och stjärnkikare för nybörjare - Astro Sweden

Kanske någon av dem kan vara till hjälp. Kolla om du kan hitta begagnat också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2020-10-25 21:50
#2

Är lite i samma situation. Jag har ett sett att det finns motordrivna teleskop som man man koppla till mobilen.

Då kan man dels få hjälp att rikta teleskopet mot det man vill se, men vissa kan också använda mobilen som kamera.

Jag bor dock en kort bot utanför Stockholm, så jag oroar mig lite för att det är för mycket ljusföroreningar från lampor och byggnader för att det ska fungera bra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[rolnor]
2020-10-25 22:33
#3

Tusen tack för bra länkar Niklas!
Jag kollar nu på Skywatcher Explorer 130mm, verkar vara lagom i pris 2500:- och ge bra prestanda för pengen. Jag bor på landet och har nog bra chanser slippa för mycket stadsljus som stör.
En sak som är jobbig är att det finns så mycket att välja mellan men tumregeln 4.5-8 tum för ett gott ljusinsläpp låter bra.
Motor tror jag blir för krångligt, fota objekt vill jag nog inte heller egentligen.
Tycker ni andra att motor är viktigt?

johan
2020-10-25 23:04
#4

Har ännu inte tittat så mycket på hur mycket mer det kostar. Men för mig vore det värt en del både att kunna få hjälp att hitta något man vill se, och att kunna få info om vad det är man tittar på.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-10-26 10:40
#5

Jag tycker att kunna fotografera det man ser via mobilen vore bland det mest intressanta. Motorisering vet jag däremot inte. Fast i och för sig, om det går att ställa ut ett teleskop en smällkall vinternatt och styra det med mobilen inne i värmen vore det ju rätt häftigt. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2020-10-26 10:42
#6

#4: Kan du inte kombinera teleskopgloende med någon av iPad-apparna som visar stjärnor och planeter med AU (augmented reality)?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
2020-10-26 11:07
#7

#6: Kanske. Men säg att det är en komet eller ISS som ska passera dig vid en viss tidpunkt. Då vore det rätt nice att få hjälp med riktningen.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2020-10-26 11:16
#8

ISS och satelliter ska flera av apparna kunna identifiera.

https://apps.apple.com/se/app/sky-guide/id576588894


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[rolnor]
2020-10-26 14:20
#9

Verkar jättebra med sån app. Tror ni jag blir missnöjd med skywatcher explorer 130mm?

Niklas
2020-10-26 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

När jag vill veta om någon är bra eller inte brukar jag söka efter det i någon av Amazons butiker. Många prylar som säljs där har betygsatts av hundratals personer.

Ditt teleskop verkar finnas i två varianter, det ena med motor. Bägge har fått bra betyg på Amazon. Omkring 4,5 stjärnor av 5 från 45 respektive 79 kunder.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[rolnor]
2020-11-22 01:02
#11

Tack för info.
Jag funderar, finns det någon brytpunkt när ett teleskop blir mer användbart?
Som jag förstår ökar ljusinsamlingen snabbt när man får större spegel, om man vill titta på objekt längre bort, duger 130mm då eller blir det betydligt bättre med 6 tum eller tom 8 tum? Sen verkar det ju väldigt bra med automatisk inställning som är datoriserad så man lätt kan välja vad man vill titta på. Ska man lägga många tusenlappar är det kul om det finns mycket titta på och då kanske ett större teleskop är vettigt, att det blir mera prisvärt?

Niklas
2020-11-22 09:54
#12

Jag vet faktiskt inte om det finns tydliga brytpunkter. Just nu finns det ett begagnat Skywatcher Explorer 130 mm på Blocket för 1.000 kronor. Det kan vara ett billigt sätt att prova om det duger för dina syften. Gör det inte det borde du kunna få ungefär lika mycket om du säljer det vidare.

» Spegelteleskop Skywatcher Explorer 130 mm


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2020-11-22 09:55 av Niklas
[rolnor]
2020-11-22 09:58
#13

#12: jag är lite rädd köpa begagnat, spegeln kan ju vara lite ur fokus och det är väl en del bök fixa till sådant? Jag tänker att ett nytt borde vara rätt inställt från fabriken. Men bra pris annars.

Annons:
Niklas
2020-11-22 10:04
#14

I en annan Blocket-annons står att man kan se Mars, Jupiter och dess månar, samt Saturnus och ringarna med Explorer 130 mm. Gissar att det betyder att det är ungefär gränsen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2020-11-22 10:08
#15

#13: Så kan det förstås vara, men det skulle jag höra med säljaren om. Det är väl bara att skicka tillbaks om det inte hålet vad som utlovats. Fast jag förstår vad du menar. Så tänkte jag ofta tidigare, men efter att ha köpt rätt mycket begagnade saker och aldrig haft problem har jag ändrat mig. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[rolnor]
2020-11-22 12:49
#16

Det låter imponerande, det trodde jag krävde större teleskop. Jag har fått tag i lite deg så jag kan lägga runt 9000:- om jag vill. En nackdel med så stort är attdet blir tungt, 10kg och uppåt så ska man ge sej ut där stadsljuset är svagt så kan det bli problem bära på grejerna.

[rolnor]
2020-11-22 13:30
#17

Har kollat på Celestron Astrofi 6 tum, gillar attman kan styra det med wifi från en iPad.

[rolnor]
2020-11-22 19:51
#18

Finns också skywatcher discovery p150i som också är wifi-styrt dessa två är mycket lika, skywatcher är lite billigare. 8 tum blir det nog inte, onödigt dyrt och tungt att bära. Är det bra med nattljusfilter? Finns att köpa till.

Niklas
2020-11-23 12:25
#19

Nattljusfilter har jag inte hört talas om, och Google vill inte tala om vad det är. Vad står det att det gör?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[rolnor]
2020-11-26 15:48
#20

Det kanske är fel ord, ska det vara stadsljusfilter? Månljusfilter vet jag finns.

Annons:
Niklas
2020-11-27 10:38
#21

Aha, du menar som filtrerar bort en del av ljuset för att detaljer ska synas bättre? Jag har ingen uppfattning om dem. Själv skulle jag nog börja utan och se om jag tyckte behovet fanns, fast det beror kanske på vad såna kostar också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[rolnor]
2020-11-27 22:31
#22

Laddade hem sky-guide till min iPad, suveränt kul. Man lär ju sej fort olika stjärnkonstellationer, planeterna. Sen kommer ett skyliner 250px flextube med posten om några dagar så nu är allt fixat!

Niklas
2020-11-30 19:48
#23

#22: ”… 8 tum blir det nog inte…”

🙂 Men 10 tum i alla fall. Grattis!

Sky Guide har jag också. Håller med om att den är bra. Den går ju att använda när det är delvis molnigt också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[rolnor]
2020-12-01 17:16
#24

Tack!
Det var mycket billigare med ett dobson-teleskop utan datorstyrning så därför blev det 10 tum, det kostade 6500:- ungefär. Har beställt adapter till min kamera också även om ett dobsonteleskop inte är det bästa för fotografering. Nu gäller det bara att det blir lite klara kvällar/nätter…

Upp till toppen
Annons: