Annons:
Läst 177 ggr
Condor
2021-08-13, 15:15

Svarta/vita hål, mörk materia/energi

När man inom vetenskapen kommer med en ny teori eller hypotes, är det första som man gör, att man försöker att motbevisa den och låter andra granska den, för att kolla om det finns någonting som man har missat eller inte tänkt på.

Ok, här kommer min hypotes. Jag vet inte om den stämmer eller om jag är helt ute och cyklar, men om den stämmer, så skulle den kunna förklara den mörka energin, den mörka materian och varför ingen har sett ett vitt hål. Det är 2 "småsaker som kanske ingen har tänkt på.

Medan man vet vad ett svart hål är och har bevisat existensen av svarta hål, har ingen någonsin upptäckt ett vitt hål, fast de enligt Einsteins relativitetsteori kan existera.

Somliga vetenskapsmän spekulerar att det som hamnar i ett svart hål kommer ut på ett annat ställe i universum genom ett maskhål i ett vitt hål. Men vad de inte tänker på, är att om ett vitt hål är motsatsen till ett svart hål och bildar antigravidation i stället för gravitation, finns det ju ingen gravitation som håller ihop materian så att dtt vitt hål kan bildas. Pga antigravitationen skulle det spridas i små bitar i hela universum, så små att det sker inom kvantpartiklars storlek.

Nästa "småsak" är att "tänk om ett svart hål inte bara suger in materia och ljus, utan även rummet som materian och ljuset befinner sig i". Stjärnorna som kretsar runt det svarta hålet i galaxier påminner mig om avloppet i ett badkar, där vattnet motsvarar rummet. Dessutom böjer svarta hål inte bara rummet, utan även rumtiden. Tiden går långsamare ju närmare man kommer det svarta hålet och till slut stannar tiden helt.

Man vet ju inte ens att den mörka materian verkligen är materia. Man har bara konstaterat att gravitationen av materian som rör sig runt centrumet av galaxier inte räcker till att de inte skulle fara iväg pga centrifugalkraften. De resonerar, att det måste finnas annan materia som orsakar gravitationen och kallar den "mörk materia".

Men om det svarta hålet även suger in rum, i så fall är det en kraft som håller kvar stjärnorna, som inte är gravitation från materian som vi ser.

Om hypotesen stämmer, att ett vitt hål är motsatsen till ett svart hål och materian som far in i det svarta hålet far ut i det vita hålet igen och min hypotes, att rummet sugs in stämmer, skulle rummet också fara ut i de små vita hålen, som är så små att de inte syns. Och tiden skulle inte gå extremt långsamt, utan jättesnabbt. De vita hålen skulle bara existera kort tid som kvantfluktuationer i vakumet och rummet som far ut, skulle vara utspridd mellan galaxierna och höja avståndet mellan dem, så att det ser ut som att universum expanderar.

Det skulle förklara den mörka "materian", den mörka energin, de vita hålen och även varför universumet verkar att expandera snabbare. De svarta hålen växer och suger upp mer materia och mer rum. Därför hamnar det också mer rum mellan galaxierna från de vita hålen.

Enligt kvantfysikens obestämdhetsprincip kan det bildas en energibubbla i vakumets tomrum, som omedelbart förintas igen. Det sulle passa bra på de små vita hålen.

Har jag missat något? 🤔

• Redigerat 2021-08-13, 15:19 av Condor
Annons:
Farwuq
2021-08-14, 12:29

Ja, det är något att fundera över.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Condor
2021-08-14, 13:21

#1:

Det vore kul att höra vad en astrofysiker skulle säga till den hypotesen. Rummet är ju inget som på riktigt är "tomrum", för man kan böja rummet och gravitationsvågor är ju inget annat än att rummet "rör på sig". Rummet är alltså någonting som har substans.

Men det är nog inte så lätt att bevisa att rummet sugs in i ett svart hål, även om det skulle stämma, med tanke på hur svårt det redan var att bevisa existensen av gravitationsvågor.

Men jag tycker att det är intressant att man med en och samma "småsak" skulle kunna ge en förklaring till så många olösta gåtor som mörk energi, mörk materia, vita hål, hur och varför universumet till synes expanderar och varför det till synes expanderar snabbare.

Men om en astrofysiker skulle läsa mitt inlägg och åtminstone lyckas göra en vetenskaplig teori av min hypotes, skulle han nog få nobelpriset. 😊

• Redigerat 2021-08-14, 13:22 av Condor
Farwuq
2021-08-17, 05:22

Onekligen intressant, men astrofysiker det är jag inte.

Oftast är den enklast förklaringen och hypotesen/teorin till ett fenomen den mest troliga.

Att de svarta hålen "spökar" som mörk energi och materia är ganska så elegant tänkande och samtidigt enkel som hypotes. Vi ska inte inskränka oss till 3D-tänkandet, singulariteten är kanske något annat än man till vardags tror.
Alla teorier - som verkar att fungera - i vetenskapshistorien, har kompletterats med nytt tänkande vartefter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Condor
2021-08-17, 10:32

#3:

Det är de mikroskopiskt små vita hålen som i så fall skulle spöka som mörk energi. Det är den mörka energin/vita hålen som i så fall får det att se ut som att universumet expanderar, eftersom rum hamnar utspritt överallt i universum, mellan galaxierna och får dessa att avlägsna sig från varandra.

Men egentligen skulle universumet inte expandera på riktigt, eftersom det också skulle sugas in rum i de svarta hålen. Man har ju inte möjligheten att iakta hela universumet och dess storlek.

Suget från dessa skulle i så fall vara den mörka materian,som ju egentligen inte skulle vara materia utan bara själva suget som gör att stjärnorna i galaxier inte katapulteras ut i rymden pga centrifugalkraften.

Jo, singulariteten är någonting som vi inte förstår ännu. Vi föreställer oss att de svarta hålen är ingången och att det finns en enda utgång. Men det kan även fungera som en "vattenkannaprincip" med väldigt många små utgångar, så små att det bara är kvantfluktuatiner utspridda i hela universum. Materien (och ev. rummet) i svarta hål pressas ju ihop pga gravidationen, men i ett vitt hål skulle det ju vara tvärtom. Materian (och ev. rummet) sprids ut. Därför kan det heller inte finnas ett enda vitt hål som utgång.

Jag brukar inte missa dokumentationer om rymden på TV, men i alla dokumentationer pratas det om ett enda vitt hål som är utgången. Konstigt att ingen tänker på att det inte kan funka så.

nsbom
2021-12-03, 09:31

#0: Detta är nästan exakt vad jag framfört i andra forum. Exempel: Så kallade Hawkingstrålningen är enligt min mening helt omvänt. När en foton sönderfaller i elektron och positron är det elektronen som sugs in i det svarta hålet. Om det är som min hypotes stämmer att positronen har negativ massa (antigravitation) stöts den bort från det svarta hålet och all annan massa. När den stötts bort från galaxhopen bildas en fält av antimateria mellan galaxhoparna och detta fält leder till expansion.
Bo Alm

Condor
2021-12-03, 11:55

#5:

Din teori existerar redan som riktig vetenskaplig teori. För 2 år lyckades en forskare i Israel (Jeff Steinhauer) att bevisa hawkings strålningen och han resonerar precis som du.

Här är en artikel på tyska:

https://www.tagesspiegel.de/wissen/kuenstliches-schwarzes-loch-im-labor-forscher-weisen-hawkingstrahlung-nach/24403568.html

Min teori däremot går lite längre, för i den är det själva rummet som också sugs in i det svarta hålet och kommer ut igen via de små vita hålen, som bara existerar ultrakort tid och som bara uppenbarar sig som kvantfluktationer. Dessa kvantfluktationer skulle i så fall vara den mörka energin.

Det är ungefär som om du föreställer dig att det svarta hålet är avloppet i ett badkar. Under badkaret pumpar en pump upp vattnet i badkaret igen och det fördelar sig i form av mikroskopiskt små droppar jämt i badkaret. Partiklar som simmar i vattnet skulle på så vis hamna längre bort från varandra och lämna intrycket av att vattenmängden i badkaret ökar.

Rummet har ju substans, så det är inte så att rummet är "ingenting" för man kan böja rummet och gravitationsvågor får rummet att röra på sig.

Man kan ju iakta att t.ex. bubblor i vattnet rör sig kring avloppet precis som stjärnor rör sig kring ett svart hål. Skulle det inte finnas vatten i badkaret, skulle allt trilla rakt ner i avloppet och inte cirkulera. Men det är suget som får vattnet att cirkulera och på precis samma sätt skulle rummet kunna cirkulera kring ett svart hål och sugas in i det.

Wissenschaftlern in Israel ist es jetzt gelungen, im Labor ein Schwarzes Loch zu simulieren und von Stephen Hawking postulierte Strahlung nachzuweisen.
Annons:
Upp till toppen
Annons: