Var finns Pioneer 10?
Pioneer 10, vet jag är våran mest avlägsna rymdsond. Den sköts upp 1972 och vad jag tror och vill veta är om den har försvunnit utanför vårt solsystem? Är den rätt och slätt inne i den djupa rymden? Nyfiken på all info jag kan få.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Det kan vara intressant att veta varför denna sond skickades upp, och varför vi inte har koll på den längre.
På Pioneer 10 sattes det fast en skylt som visar var i universum den kommer från och hur vi som bor på planeten jorden ser ut. Ifall den möter utomjordisk folk.
Sista gången vi hade kontakt med den var 23 januari 2003. Den tros fortfarande jobba sig vidare. Men att vi inte längre får kontakt beror på avstånd och svagare kraftförsörjning.
Var den håller hus idag, vet vi inte. Säkert är det någon som har en bra beräkning på det hela. Den är i varje fall på väg mot stjärnan Aldebaran i Oxens stjärnbild.
Resan dit beräknas ta 2 miljoner år. Den kalla frågan man kan ställa sig, är om människan överhuvudtaget finns kvar då eller om vi själva har lyckats ta död på jorden. För just nu känns det som om vi verkar mer upptagen med att sabotera för sig själv på så många sätt, än att rädda släktet homo sapiens.
Men nu ska jag inte att deppa, för det kan bli en uppryckning och vi överlever! /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Deppa ska vi inte göra. Klart det blir en uppryckning och vi överlever. Det måste vi.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥