Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 746 ggr
permafrost
2007-09-28 16:35

voger2

Tänk för 24 år sedan eller någe liknande så sköts voger2 upp för att utforska vårat solsystem och nu är den förbi jupiteroch är fortfarande hel….det är vad jag kallar uthållighet….Förvånad tar universum slut någongång?

Annons:
KamillaB
2007-11-09 10:34
#1

Allting har ju en ände sägs det, men jag tvivlar på att universum har det.

medde
2007-11-09 19:53
#2

Jag röstade för nej, tror helt och fullt ut att det är oändligt för oss.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2007-11-14 02:18
#3

Röstade också nej, för jag tror inte att det finns ett slut. Och gör de det så börjar nästa så att övergången inte märks. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[LenaB]
2007-11-16 10:25
#4

Var lite osäker på vad jag skulle välja. Jag valde ändå JA. Det känns som att det någonstans ändå tar slut och att kanske något annat tar vid. Har ingen aning om vad det skulle vara men nånting säger mig att det är så.

Vh LenaB

medde
2007-11-16 10:34
#5

#4 Du har en poäng när du säger att någonstans tar det slut där ute. Men man oftas tror att det är oändligt, vilket även jag gör. Men det öppnar ju för nya spännande frågor. Vad finns där ute? Vad tor ni?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kermit
2007-11-16 10:38
#6

jag röstade nej, eftersom jag tror universum ständigt expanderar.

Annons:
Oscar
2007-11-16 17:45
#7

Den där frågan är rätt lustigt filosofisk. Om Universum nu expanderar, borde det då inte ha en bortre gräns som flyttas allt längre bort? Om det redan är oändligt stort hur kan det då expandera? Eller är det så att det vi känner till av universum expanderar inne i universum?

En otroligt spännande fråga. Det är mycket som ställs på sin ända när man börjar fundera över så stora saker som universum.

medde
2007-11-16 21:00
#8

Jag tror inte att den har en bortre gräns.Tror nog att universum expanderar inne i universum i så fall, för att för mig finns det ju inget slut därute.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kermit
2007-11-16 21:08
#9

När jag var liten, så hade jag en idé om att vårt jordklot låg inne i magen på en stor jätte. Alltså att det finns ett universum utanför vårt, som sedan i sin tur har ett eget universum som har ett eget universom som…….

medde
2007-11-16 21:11
#10

Detta är otroligt det du säger!!! min lilla tös säger exakt samma sak.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kermit
2007-11-16 21:29
#11

 Spännande! hur gammal är din dotter?

medde
2007-11-16 21:31
#12

8 i Dec.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kermit
2007-11-16 21:38
#13

ja…vad ska jag säga….mer än att jag är säker på att barn minns sådana stora universella "sanningar" betydligt tydligare än vuxna gör.

Annons:
kermit
2007-11-16 21:39
#14

Skrattande

medde
2007-11-16 22:01
#15

Min dotter är van att lyssna på datan då rymfärjorna uppe, så hennes fantasi samt intresse finns nog där, om allt där uppe. Men vad hon lyssnar och lär. En gång då jag satt och tittade på NasaTv trodde hon sov sedan flera timmar, engelska kan hon inte speciellt heller, men mitt i frukosten säger, "Everything looking good on the bird!! vet du det mamma" Det var det dom sa om färjan från mission contol center. men hon låg och sov då detta sades. ändå har hon plockat upp detta i minnet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

kermit
2007-11-16 22:06
#16

jag tror att din dotter är energikänslig och snappar upp information mycket lätt.

Jag har PMat dig en en sak. Väntar spänd på svar  =)

Farwuq
2007-12-30 14:59
#17

Frågeställningen är mycket intressant men den är ofullständig, vi har här inte definierat vad som menas med universum. Är universum den volym som innehåller någon form av massa eller energi eller är universum det ”media” som energin och materian befinner sig i och expanderar i? Och är det så att vi talar om det tredimensionella rummet eller ett multidimensionellt rum?

Rent generellt så svarar jag ”Nej” därför jag anser att universum även är det media som materien och energin befinner sig i, denna ”volym” är troligen oändlig.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: