Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettjorden
Läst 2257 ggr
KamillaB
0

Kinesiska muren.

Ser man verkligen kinesiska muren från rymden?
Har hört både att man gör det och att man inte gör det..
Någon som vet??

medde
0

Man kan inte se den i från månen i alla fall, som vissa säger och tror. Muren är bara 4-8 meter bred så det är nog en omöjlighet. Där imot skulle man kanske kunna se den i från rymden. Eftersom rymden börjar bara några få mil från jordytan. Då kanske det finns en möjlighet att se den.

Vet du att muren heter Chang Cheng på kinesiska, samt på engelska. The great wall of china på enelska, Samt att den börjades byggas av Shi Huangdi.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KamillaB
0

Tack =) Blir lite förvirrad ibland när man hör olika varianter från olika "pålitliga källor".
Är den så stor?!
Fast nu kommer jag inte ihåg om det var från månen eller från rymden det disskuterades om, men tror det var månen..
Var kanske den första amerikanen på månen som såg muren.. Han som var där när det blåste =P

Nej det visste jag inte, intressant!

vanessa
0

Det går inte att se den från rymden heller, men det är klart, är man bara i början av rymden så är det väl inte omöjligt. Det känns som att möjligheten att se pyramiderna vore lika stora. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Kaj
0

Nej det går inte att se den tydligt i varje fall. Det är en skröna. Men som Vanessa skriver kan man se den från "rymden" lite beroende på hur långt ut man är.

NASA hemsida finns bilder så du kan se mer i detalj hur det ser ut från olika avstånd

vanessa
0

Kan du direktläka? Nasas sajt är minst sagt full med info. Försöker lära mig den nu :-). /Vanessa

medde
0

#5 Jag ska sätta mig ner och lägga in länkar under dagen, så du ska kunna få tillgång flera st.

vanessa
0

Tack Medde, vilka massa bra länkar. Synd att dygnet bara består av 24 timmar. På jorden. /Vanessa

Titti
0

Hmmm…. Har varit på helt galet ställe på kartan när jag letat efter Kinesiska muren. Har trott den har varit längre söderut. Tja, man lär sig något nytt alla dar. Flört

Farwuq
0

Nej Kinesiska muren går inte att se med blotta ögat från rymden.

Efter vad jag förstått så är det väldigt få av människan tillverkade eller åstadkomna saker som syns för blotta ögat från omloppsbana. Man lär kunna se skogsavverkningar som ibland sker i rutmönster i Kanada och troligen även Suezkanalen i Egypten, mycket mer tror jag inte det är.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vanessa
0

Fast sedan handlar det om hur långt ute i rymden man är. För bara ovanför atmosfären och en bit upp så ser man en massa saker som som su säger skogsaverkningar, orkaner, blixtar med mera. /Vanessa

medde
0

Muren är bara 4-8 meter bred så det är nog en omöjlighet. Där imot skulle man kanske kunna se den i från rymden. Eftersom rymden börjar bara några få mil från jordytan. Då kanske det finns en möjlighet att se den

Detta skrev jag i inlägg 1