Nytt rymdteleskop
Läste just att NASA planerar att skjuta upp ett nytt teleskop i maj i år. För gamma-strålning. Läs på "NASA-nytt", där man förresten, som jag gör, kan prenumerera på ett nyhetsbrev (mailing lists). Men detta visste kanske alla redan.
http://science.nasa.gov/headlines/y2008/24jan_glast.htm?list169476
Jag har läst detta, ska bli intresannt att följa. Men det är bra att du talar om detta om att man kan prenumerera tycker jag. Har faktiskt inte tänk på att säga detta i en tråd, kan ju vara intresannt för många. Så det var toppen att du gjorde det.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Har även för mig att man redan nu planerar för Hubbles efterföljare som skall ha mycket bättre prestanda.
För framtiden finns även planer på ett teleskop som skall kunna ta bilder av jordlika planeter runt inte allt för avlägsna stjärnor. Det känns ju oerhört spännande. Ligger ca 10-15 år fram i tiden vad jag hört

Hubble kommer säkert att vara i tjänst ett bra tag ännu. Jag såg häromdagen ett program på Discovery Science om reparationen av Hubble 2003 (tror jag). Man bytte kraftstyrningspaket (Hubbles "hjärta"), solpaneler, svänghjul mm och satte in nya kameror. Kapaciteten blev mångdubbelt större och livslängden minst 10 år till. Jag tror programmet hette Återresan till Hubble (eller nåt ditåt). Kolla in det om det kommer i repris, det brukar ju Discovery's program göra.

#4 Det hade jag inte sett! Låter ju inte så kul, hoppas dom fixar det igen! Bilderna från Hubble är ju så underbara.
#5 Jag som du sade tidigare att dom kommer inte att skrota Hubble i första taget. Hubble är något enastående.

Angående Hubble så skrev jag en artikel här om den, och om reperationer som beräknas göras i år. "Ögat ute i rymden…". /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#7 Toppen kom just på dennna otroligt bra artikeln ,skulle just gå in och länka till den artikel. Den kan jag rekomndera varmt.