Annons:
Etikettövrigt
Läst 2619 ggr
medde
2008-01-06 21:43

Norrsken eller sydsken

Norrsken eller Sydsken i rymden? Fenomenet beror på att laddade partiklar från solen "sugs in" av jordens magnetfält vid nord och sydpolen, och när partiklarna träffar yttersta delarna av jordens atmosfär alstras ljus. Den process som alstrar ljuset liknar det som händer i ett vanligt lysrör. Solen har en viss regelbundenhet och sänder ut extra mycket partiklar vart elfte år, vilket påverkar hur mycket norr- och sydsken vi får på jorden.

Norrsken och sydsken är i princip samma men ändå inte. Beror på om man ser det från norra eller södrahalvklotet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Starfall
2008-01-08 18:08
#1

Jag skulle jättegärna vilja se Norrskenet:) Det vore en önskedröm:)

medde
2008-01-08 20:37
#2

Jag vill också se detta, när vi var uppe upp i norr och tränade hundarna så var det Norrsken. men det lilla var ingenting att tala om när man sett dessa vackra bilder. Det var inta mycket vi såg i ärlighetens namn.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tuva-Lena
2008-01-08 23:41
#3

Tänk, jag visste inte att det fanns "sydsken" också! Men rent logiskt borde det ju det förstås, och efter att ha läst din förklaring hur det uppstår så är det självklart.

Jag bor i norr och ser ofta norrsken, men i vinter har det varit dåligt med sånt. Vet inte om det kan ha att göra med den varma väderleken, för oftast ser man mest norrsken under kalla kvällar, både höst och vinter..Fundersam

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

vanessa
2008-01-09 04:19
#4

Jag skulle gärna se dem båda. Men det vore lite kaxigt att som norrbo att få se sydsken, för då kan man skryta lite om sin resa och att man sett det skenet. Men, men, de pengarna måste jag nog vinna innan den resan blir av. Det är enklast att tänka på Australien för det skenet, men var kan man se den? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Farwuq
2008-01-09 11:12
#5

Att det är så lite Syd-/Nordsken just nu beror troligen på att det är ett solfläcksminimum just nu, om si så där 5 år lär nästa maximum komma.

Om du vill se sydsken så räcker det föga med Australien den kontinenten ligger ungefär på en latitud som motsvarar Spanien. Man får åka till Eldslandet eller till Antarktis.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2008-01-09 11:53
#6

För mig räcker det att få se ett fint Norrsken. Inte stor lust att åka till Antarktis. Hoppas verkligen att få se detta Norrsken en dag i sin fulla prakt. Så nog är jag lite avis på dig Inga-Lena.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
vanessa
2008-01-09 17:00
#7

Skulle inte ha något mot att åka till Antarktis, men då måste man vara forskare eller liknande. Och är inget vettigt i den världen. Tyvärr. Får nog satsa på norrsken :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-09 18:16
#8

#7 Samma här, vi kan göra sällskap :-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-02-06 13:46
#9

Jättefina bilder på polarsken finns på Spaceweather, kolla länklista. Gå in på Aurora photo gallery

Ayena_old
2008-02-06 21:48
#10

#5 - Vet du om det var en speciell aktivitet vintern 2003-2004, resp 2004-2005? Det var då jag såg dessa norrsken, bodde i Jämtland då. Däremot så såg jag inte så många vintern 2005-2006, vilken var den sista vintern jag bodde där.

Farwuq
2008-02-07 08:18
#11

#10 Det enda jag kan tänka mig var att det var solfläcksmaxiama. Just nu är det minimum, sedan stiger det långsamt under några år för att sedan falla ganska hastigt.

Det är ca 10- 11 år mellan topparna. Jag har inga tillgängliga diagram just nu.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: