Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 844 ggr
vanessa
0

Snart lyfter Atlantis!

Hejsan, tiden klickar ner och om mindre än en timme ska Atlantis lyfta. Till Nasa TV. Klicka på educational. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

YES!!! Äntligen verkar det som hon kommer iväg nu! Sitter och tittar med ett stort leende på datan, Nu håller vi alla tummarna att allt ska gå bra.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
0
medde
0

LIFT OFF!!!

vanessa
0

Satt med en pocket angel och nyckelring i form av Atlantis i handen. Höll tummarna så hårt att mina naglar gick in i handen. Men det var det värt. Wow. Nu kan jag andas igen. /Vanessa

medde
0

Vad skönt att du kan andas nu igen, jag vart orolig då du säger att du inte andas. Men visst är detta spännande att titta på. Ska erkännas att nackhåren står rätt upp i nacken då hon lyfter. Detta är så vackert att skåda!

Men sitter fortfarande och tittar på tv och allt är lugnt och det fungerar  som det ska med allt, nu känner jag mig lugn. Så i morgon ska jag sätta mig här och bara njuta av denna tid. Äntligen säger jag. Nu blir det spännande framöver med rymdpromenader och utbyggandet av ISS.

medde
0

Så nu njuter vi av Atlantis. Sedan blir det en tid för Endeavour. Men detta kommer bli tidigast 11 Mars.

vanessa
0

Tur att det först i mars, så jag hinner bli avslappnad. Tittar ofta på detta, men har alltid Colombia i tankarna. De såren vill inte läka. Därför har jag en massa skrocksaker för mig. /Vanessa som andas lugnt nu.

vanessa
0

De i färjan har sett tre småsaker lossna och passera syrgastuberna som sitter utanför färjan. Blev nervös på en gång. Men de trodde inte att det slagit i syret. De ska kolla stillbilder och sådant för att kolla att allt är okje, och delarna som försvann inte är en fara. Så de lugnade ner mig. Tänk att vara med på detta sätt. Spännande och samtidigt plågsamt :-).

De bordar ISS på lördag, och på söndag så är det dags för rymdpromenad. Hmm. Undrar om de äter sådant som jag fick från Medde med persikosmak.

Annars har allt gått bra, och allt de kollat och varit tvunga att göra fungerar perfekt. Försökte sova men med datorn och Nasas Mission Control igång så blir det svårt att somna. Är i soffan. Misstänker att min man inte tycker att det är kul att lyssna på dialogerna :-). /Vanessa

vanessa
0

Härligt att se dem flyta omkring där uppe. Här ser man det hela. /Vanessa

medde
0

Så på lördag blir det spännade då Atlantis ska docka ISS. då kommer dom ha ett födelsekalas, eftersom det finns ett födelsebarn där på lördag. Presenter och saker innför kalaset finns medsmugglat som Atlantis bär med sig upp. Vilket kalas och överaskning det kommer att bli!

Atlantis bär även med sig, för att leverera och installera den Europeiska Labratorie modulen.  Den har kostat 1,9 miljáder US dollar( ca 12,2 miljader svkr)  Den väger tio ton, är sju meter lång och 4,5 meter i diameter.