Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdenuniversum
Läst 1124 ggr
medde
0

Några ordförklaringar.

Accelererande universum teorin : Denna säger att universum expanderar allt snabbare som följd av en kosmisk antigravitationskraft.

Astronomi : Vetenskapen om universum utanför jorden atmosfär.

Gravitaion : Den kraft med vilken all materia drar till sig annan materia och  även då sol och ljus. Gravitationen från solen håller alla planeter i sina banor runt om solen.

Vintergatan: Vår egen galax, där solen och dess solsystem finns.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
0

Oj, detta måste jag smälta ett tag. Antigravidation och gravitaion. Nu snurrar det i mitt huvud.

Finns det namn på de andra galaxerna som de sett? Det borde det göra. Smälter, smälter informationen. Återkommer. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Oscar
0

Ja det gör det. Den kanske mest kända är Andromedagalaxen och den man observerat som ligger längst bort heter Abell 1835 IR1916. Men det finns många miljarder galaxer, frågan är om man namngett alla…

medde
0

Andromedagalaxen och Vintergatan närmar sig varann, om miljader år kommer dessa två som är likt 2 spiraler att smälta samman i en enorm kollision.

Andromeda´s ljusavstånd från jorden är 2,5 miljoner ljå.

medde
0

Ska vi fylla på med lite ordförklaringar i denna tråd? Som en liten astronomisk uppslagsbok( men väldigt liten)

vanessa
0

Varför inte, det är en bra idé. Det vore också trevligt om man kan få ställa frågor om ord också. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

Utmärkt idé tycker jag.

medde
0

Accelerreande universum - teorin.
Denna säger att universum expanderar allt snabbare som följd av en kosmisk "Antigravationskraft"

medde
0

Asteroidbältet.
De flesta småplaneterna går i banor i en zon mellan Mars och Jupiters banor, de hundratals som finns där ute kallas asteroider.

medde
0

Avtagande måne
När månen går från full till ny så att den synliga belysta delen avtar för var natt.

Kommande måne
När månen går från ny till full så att den belysta delen ökar för var natt.

medde
0

Puffar upp dennna tråd så kan vi fylla på med lite ordförklaringar. Kan ju var bra om vi fastnar på något, så kan vi slå upp det kanske här.

Mark
0

Oorts kometmoln

I TV-programmet som Ayena tipsade om nyligen disku-terades Oorts kometmoln det lät mycket spännande. Det är en "halo" som omger vårt solsystem och sträcker sig mycket långt ut - kanske halvvägs till närmaste stjärna (vilken är det förresten?). Kan ej observaras direkt, utan har räknats fram med hjälp av långa kometbanor. Det kan ses som en kometreservoar som via någon gravitationell störning skickar ut kometer som tar sig in i solsystemet. Dessa kometer är mycket svåra att förutsäga, och upptäcks ofta inte förrän några månader innan de är som närmast solen och jorden

medde
0

Planet är på grekiska och betyder vandrare.

Supernova. Mycket stota massiva stjärnor slutar sina liv i en enorm explosion, en supernova.

Stella betyder stjärna.

Interstellär betyder mellan stjärnorna.

medde
0

**Cirkumpolära stjärnor
**Kan man alltid se då det är mörkt.

Magnitud= Storlek. Inom astronomin är magnitud ett mått på en stjärnas ljusstyrka.

medde
0

Fyll gärna på med mera bra info.  Jättebra med lite ordförklaringar om detta ämne.