Månförmörkelse
Ni som har kontakt med vädrets makter måste se till så natten mellan 20-21 feb blir klar! Då är det nämligen total månförmörkelse. Men det kanske medde eller någon skrivit om redan? Jag hittade dock inget, så jag drar detaljerna:
Fömörkelsen börjar den 21/2 kl 01.35, men man ser knappast något förrän månen når totalskuggan kl 02.43. Förmörkelsen är total från kl 04.01 - 04.52. Som mörkast är den alltså kl 04.26. Månen lämnar helskuggan 06.09 och förmörkelsen är helt slut kl 07.17,
Syns i hela Sverige. Kolla i västsydväst ungefär, en ganska bra bit över horisonten.
Nästa totala månförmörkelse är i dec 2010 och syns bara (helt) i norra Norrland, så det gäller att passa på.
Vanessa, det blir att gå upp tidigt igen, eller lägga sig sent.

Vi får gemensamt be till vädrets makter. Månförmörkelser är väldigt vackra. Månen blir alldels röd.
Har precis stått och tittat på en fin stjärnhimmel över Malmö och hälsat lite på Mars.
Mark! Toppen att du lagt in detta. Har varit så fast i datan, men inte här tyvärr utan på Nasa Tv och följa Atlantis. Ber om ursäkt för detta. Man kan inte riktigt lova bot och bättring då hon är där ute i rymden.
Nu håller vi verkligen tummarna att det blir fint och en vackert klar himel. Någon talar till vädergudarna?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag tar samtal med väderGudarna. Men behöver hjälp med det. De makterna har varit snälla på alla mån- och solförmörkelserna jag sett hittills. Så hoppas turen håller i sig. Min man brukar följa med mig när det är månförmörkelse, så han får nog ställa upp denna gång också. Fast till 4 på morgonen. Går nog till mamma, hon har så nära till alla bra platser. Planera, planera. Tack för infon Mark. Det behövs. Nu ska jag anteckna det i min kalender. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Detta ska jag komma ihåg. Har sett en månförmörkelse, men det är långt över 20 år sedan…
Igår var det en helt underbar kväll att titta i teleskop, jag och min lilla tjej var ute och tittade länge och väl. Så vackert! Det var ju ett tag sedan det var så klart och fint. Nu håller vi tummarna att det blir det även framöver.
Absolut! Vi får ringa SMHI och beställa klart väder..hi-hi..
#6 OK! Kanske du kan ta på dig rollen och ringer upp SMHI och beställa vackert väder.
Ska den synas här? Fått infon nu om att den ska enbart synas från Nord-och Sydamerika, Stilla havet, Australien och östra Asien. Detta måsta jag dubbelkolla.
Se #11//medde
16 Augusti kommer det en partiell månförmörkels, denna ska vara synlig från Euoropa, Afrika, Asien och Australien.

#9 Enl Astronomisk kalender syns "praktiskt taget hela förmörkelsen från Sverige". Månen är uppe hela natten, går ner vid 6-7-tiden.
Annars gäller att den syns bäst från västra Europa, västra Afrika, östra Nordamerika och Sydamerika.
Den partiella förmörkelden 16-17 augusti syns bäst från sydöstra Götaland.
#10 Nu har jag kollat lite om detta. Månförmörkelsen är som du sagt att den är fullt synlig för oss. Stämmer till punt och pricka. Månförmörkelsen inträffar nu vid fullmåne den 21 feb. Den börjar vid kl.02,43 och håller på till
kl 06,30 och den är total mellan kl 04,00-04,56.Med det totala kl 04,26.
Nu har vi lite exakta tider att hålla oss till. Samt att jag ska ringa och "gnälla" på en vän som inte vet vad denna gör! Man måste lära sig att lite på sig själv ibland, sorry för jag lyssnade på min vän.
Nu finns det lika olika tider som gäller! Vilket är korrekt?
Vanessa är du vaken kl 04.26?

Sannolikheten att jag är vaken då är större än på dagen. /Vanessa
Men nu när du ej är kry ska du vila min vän..

ÅÅh, vad spännande! Har aldrig sett en månförmörkelse.. Den 21:a Februari, kommer det synas hos oss i Sthlm? Samma med i Augusti? Kommer man kunna se med en kikare?

#15 Du behöver inte ens någon kikare, även om det förstås blir ännu bättre. Det enda som behövs är vackert väder - och en väckarklocka som ringer i god tid före 04.26, eller allra helst före 02.43. Kolla exakta tider ovan, på #1!
Månen blir aldeles tegelröd, detaljerna syns på sätt och vis bättre än normalt - inte så bländande.
Försök hitta en plats med fri sikt mot västsydväst och utan störande belysning, gatlyktor etc.

Tack Maaark :D Men kommer månförmörkelsen i februari nu synas över huddinge?

Som sagt: ja! Bara det inte blir mulet

#15 Tänk på att det är natten mellan den 20-21. Så du inte sitter uppe på natten den 21 och hoppas se månförmörkelse. Då blir du besviken.
Vet inte hur många månförmörkelser jag sett, men det verkar ändå vara rätt vanligt i jämförelse med solförmörkelse. Det har jag bara sett två gånger tror jag. Stämmer det att det skiljer i antal? /Vanessa
Puffar upp denna lite, som en påminnelse så vi inte missar denna kväll.

Ååh, vad kul det ska bli! Hoppas jag lyckas vakna då.. ^^

I Stockholm verkar det bli en relativt klar natt. Så vi får förhoppningsvis se den här i varje fall.
Några saker jag fundera på. Har aldrig sett månförmörkelse när det varit en halvmåne eller liknande. Hur kommer det sig? Att jag haft tur eller annat? Sedan min fråga igen om det är fler månförmörkelser än solförmörkelser?
Lite funderingar som kommit nu när jag laddar för ännu en månförmörkelse :-). /Vanessa

Det bör vara fler månförmörkelser eftersom jordens skugga är 3,7 gånger större i diameter än månens. Därmed är ytan av skuggan drygt 13 gånger större. Chansen till månförmörkelse borde vara mycket större än solförmörkelse.

#22 För att det ska bli månförmörkelse måste ju jorden ligga på linjen mella solen och månen. Det betyder per definition att det måste vara fumåne för att den ska bli förmörkad.
Och visst, månförmörkelser är mycket vanligare, kanske inte till antal, men väl till möjligheten att se den från en speciell plats, t ex Sverige. Har dock inte mycket siffror tyvärr. Solförmörkelse, hel eller partiell, inträffar minst två ggr per år, men kan bara ses på mycket begränsade delar av jorden. En månförmörkelse syns ju från vilken plats som helst, bara månen "är uppe" då.
Verkar inte särskilt hoppfullt med vädret här i Värmland
för i natt!
Här i Göteborg ser det inte lovande ut med vädret för i natt. Men jag kan i alla fall glädja mig med att ha sett en månförmörkelse för inte så hemskt många år sedan. Väldigt vackert är det.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Här i stockholm känns det som himlen ligger på backen, totalt grått!!! Så det blir nog inte en chans att sen något i kväll. Sicken osis! Var inne på NASA och tittade lite, dom har en jättefin video en prewiew om månförmörkels.Lägger in en länk om ni vill kika på den NASA TV

Vad är det som skapar just DENNA månförmörkelse egentligen? Det kan inte vara en planet.. Är det nån asteroid??

Buuc, se #23-24 bland annat. Det är en planet. Planeten Jorden. Som ligger mellan sol och måne och täcker ljuset från den. Asteroid är det verkligen inte. Tack och lov för det, för om det vore det så skulle vi oroa oss och inte en enda annan nyhet skulle finnas på löpsedlarna..
Tack för svaren, så vi ligger lite fel för solförmörkelser. Det var några år sedan jag såg en sist och innan dess var det säkert 20 år. Medan månförmörkelser får man se då och då ändå.
Fast inte denna gång. Jisses, man ser inte ens grässtråna på marken. Som en enda stor slusch med grå dimma överallt. Suck, det som inte skulle komma förrän på torsdagens dag. Fast då får jag sova ut istället :-). /Vanessa

#28 Okej, tack. xP Så då är det jorden som gör förmörkelsen, men hur kan vi se den om vi är på den? :S *Korkad*
#29 Kolla på länken som finnes i inlägg nr 26 Där har du en länk till NASATV när du kommit in klicka på Lunar Eclipse prewiew. Så får du en förklaring på det bästa sättet du kan få. Från NASA

Tänk dig att du sitter bredvid en stark, riktad lampa som lyser framför dig mot en vägg. Sätter du handen framför lampans ljus så blir det en skugga på väggen. Tänk dig då att den starka lampan är solen. Väggen är månen. Då blir jorden handen som skapar skuggan. Förstår du? /Vanessa

Det kan bli moln det kan också bli klart. Så jag sätter klockan.
Nattinatt!

Inte en himmel så långt ögat når i STHLM. Suck. Sovgott alla. /Vanessa

Varför blir allt fiasko som jag tipsar om?
Får väl sluta tipsa.
Nej nej! Sluta inte. Vi har inte vädrets makter med oss bara! Men en dag ska vi få tur.

Tack för förklarningen, Vanessa. Nuuuu fattar jag. :P Hos oss så var det bara ett stort molntäcke, man såg inte ett knyst av månen. :(
Jag var uppe och skulle titta men det var övermulet så det var bara att gå tillbaka till sängen igen.

Visst blev man lite besviken. Men man skönhetssömn fick man…/Vanessa
#38: Ja, spänningen uteblev. I dag blir det däremot lite mer spännande. Det ser ut att dra ihop sig till storm igen här i söder.
Vh LenaB
Vi såg inte ett smack heller, så trist.:-( Men så är det. Storm har vi också här, och den håller i sedan i går kväll.
Det blåste som attan i går kväll också men sedan var det rätt lugnt på fm. NU däremot så blåser det riktigt ordentligt.
#41 Det håller i sig även här blåsten ihärdigt! Trodde det skulle lugna ner sig till kvällen, men icke då.
Fick reda på denna månförmörkelse dagen efter… alltså den 21:a, hade tydligen inte varit så aktiv här så jag inte fått reda på det. Men jättebra av dig Mark att upplysa om detta:) En klasskamrat till mig som är mycket astronomi-intresserad hade tydligen sett en del av förmörkelsen iaf. Men hur bra hon såg den eller hur mkt av den vet jag inte…
Kramar till er alla!
Är det någon som lyckades få ett kort på denna händelse? Jag kunde som jag sagt inte ens se detta på grund av alla moln som låg på backen.