Annons:
Etikettövrigt
Läst 873 ggr
Starfall
2008-03-01 10:32

Godmorgon 1 mars-08

Hej! Dag är det en ny månad:) Igår var det skottdagen, kändes inte extra konstigt för det;) hehe, trodde det skulle göra det:) Förresten, har skottdagen nånting med rymden att göra? :)

Idag ska jag plocka ner julbelysningarna utomhus, och ut på långrunda med mina vovvar:) Ska bli kul:)

En riktigt bra dag önskar jag er alla!

Kramar//Carro

Annons:
medde
2008-03-01 10:49
#1

God morgon. Vaknade flera gånger i natt av regn som slog på ilsket på fönster rutan, och håller på ännu. Detta ska väl vara våran första vår månad? Fint sätt att börja våren på.

Så dagen blir nog ganska lugn. Jag och tösen min ska ner till centum och handla lampor till våra terrarium som har slutat att funka, allt på grund av en katt!!!Som rev ner ljusramperna. Sen blir det läxläsning då skolan börjar igen nu på måndag. Men det är ju bara 2½ veck sen är det påsklov.

Ha en riktigt bra dag alla. Hoppas vi ses härinne under dagen eller till kvällen. Må bäst.

Vill passa på att tala om varför jag inte har skrivit så mycket sista dagarna. Jag har min mamma svårt sjuk på sjukhuset, så jag är där väldigt mycket. Men är snart tillbaka i fullstyrka

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-03-02 22:44
#2

Kan inte låta bli att nappa på det där om sambandet mellan rymden och skottdagen, för det finns ju ett mycket påtagligt sådant. Jag läste nyligen en bok om kalenderns historia, den hette rätt och slätt Kalendern.
De första kalendrarna byggde på månens rörelse, "månvarv". Den älsta är från Cromamagnon-tiden, ett ben med ristade tecken - tror man iaf. Men det var mycket svårt att få till det, eftersom "månvarven" inte alls stämmer överens med året och årstiderna.
Så småningom gick man över till att låta solen bestämma kalendern. Det blev betydligt bättre, men inte helt bra. Det är ju skillnad på det tropiska året och det sideriska året (har diskuterats här förut). Därför fick man stoppa in skottdagar vart fjärde år. Den första någorlunda fungerande kalendern kom år 45 f Kr, den Juianska. För att komma i takt när den började (1 jan 45 f Kr) fick man lägga till ett antal dagar året innan. År 46 f Kr kallas därför Förvirringens år, och var hela 445 dagar långt.
Successivt märkte man att inte heller detta fungerade, och år 1582 antog påven Gregorius XIII en ny kalender, den Gregorianska. Då fick man däremot hoppa över 10 dagar, vilket ställde till mycket trassel. Här tog man bort skottdagarna vid sekelskiften, dock inte om det nya seklet var jämt delbart med fyra. (1900 - ej skottår, 2000 - skottår, 2100 - ej skottår osv) Denna kalender antogs i Sverige först år 1753, då man hoppade över dagarna mellan 17 feb och 1 mars. T ex datumet 20 feb 1753 finns alltså inte i Sverige.
Att det var så svårt att komma fram till en godtagbar kalender berodde mest på att man var så noga med att påsken måste komma rätt. Den styrs numera av vårdagjämning och fullmåne.

Ja, det var mycket svammel om kalendern, som från att vara månkalender blev solkalender och numera är cesium-kalender. Fr o m 1972 definieras nämligen året som 290 091 200 500 000 000 svängningar i en cesiumatom, och har inget med astronomi att göra längre.

medde
2008-03-03 10:11
#3

#2 Inte vart det svammel. Mycket intresannt att läsa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-03-04 18:16
#4

# 2 Tack för intressant läsning = )

medde
2008-03-04 19:18
#5

# Mark är ett "guldkorn" här.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-03-10 10:48
#6

#5 "Guldkorn" - det var inte dåligt! - *rodnar*

Generad

Annons:
medde
2008-03-10 12:38
#7

#6 Har du läst pm:et jag skickat till dig? Kolla inkorgen är du snäll, ser att du inte har öppnat pm:et.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: