Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1028 ggr
Leffe
2007-12-04, 15:41

Oändligheten

Hur långt är oändligheten? Någonstans måste det väl ta stopp. När man tittar på himlen och stjärnor. Vad finns bakom det blåa. Är rymden oändlig?

Annons:
vanessa
2007-12-05, 01:49

Oändligheten är just vad det låter som, oändlig. Ingen början och inget slut. Bortom det blåa är det "svart" eller mörkt. För det är först när solljuset träffar vår atmosfär som det hela blir blått. Själva solljuset består av alla färger som finns i regnbågen. Men i atmosfären, på dagen, så är de blåa tonerna som ljusets våglängd och närheten till ytan. Därför syns det röda när solen är går ner, för då blir våglängden annorlunda vinklad och resan ner till oss längre.

Så bortom det blå, finns oändligheten. Sedan finns det forskning som pågår hurvida det dessutom finns olika dimensioner, typ Stargate och andra rymdfilmers teman. Så oändligheten kan dessutom finnas i flera dimensioner. Men det lär vi aldrig få svaret på under vår livstid, tyvärr. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2007-12-05, 10:10

Tror att universum expanderar,  jag tror även på mörk energi som kan nog orska att universums expansion accelererar. Djupa tankar.

Mörk energi= antigravitationskraft

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kaj
2007-12-05, 13:20

Enligt expansionsteorin med Big bang så finns det faktiskt ett slut på universum. Det beräknas ligga ca 13,6 miljarder ljusår bort.

bakom detta finns ingen ting. kan tyckas vara konstigt om man tänker att något måste det ju finnas där. Men det är bara för att vi människor med våra hjärnor lärt oss att tänka i en början och ett slut. Men det blir ju egentligen inte konstigare än att tänka att det efter slutet i så fall måste finnas något annat och att det i så fall är oändligt. Hur kan något vara oändligt? något slut måste det väl finnas.

Alltså inget av de båda resonemangen ger en bra förklaring för hur vi människro tänker och inget av fallen är mer konstigt än det andra. Snarare är båda fallen lika konstigt för att inte säga omöjligt för oss människor att tänka oss

vanessa
2007-12-06, 00:55

Så inget av resonemangen gav en bra förklaring, på hur människan tänker? Jag tänkte inte ens på att svara hur människan tänker, då jag inte trodde att frågan gällde det.

Det lilla jag läst beräknas universum vara 60 miljarder ljusår eller så, och ständigt expanderande så även om vi med någon extrem uppfinning kunde ställa in färdmätaren på just det antalet ljusår och stanna där som en buss, så skulle universum fortfarande expandera så vi skulle ändå inte se slutet. Men denna diskussionen känns lite komplicerad :-).

Så om universum tar slut och övergår i ingenting, vad är ingenting då? Oändligt? Och vad består ingenting av?  /Vanessa

Kaj
2007-12-06, 13:05

Enligt de teorier som forskare idag jobbar med är universum 13,6 - 13,7 ljusår. Det kan man mäta genom att se ljuset från de galaxer som ligger längst bort och därefter beräkna hur lång tid det tagit för ljuset att nå oss på jorden - Se wikipedia om universum
Denna siffra kan dock komma att ändras då forskningen går framåt men idag är man rätt säker på att siffran stämmer

Begreppet "ingenting". Skall vi förstå detta måste vi nog vända oss till vår tro på Gud annars är det nog helt omöjligt.

vanessa
2007-12-06, 14:46

Och jag tror inte på en Gud direkt, så då är det kört för mig att få svar på det hela :-). /Vanessa

Annons:
Jojsan
2007-12-08, 23:36

Har också funderat på detta ofta.. Oförståeligt..

sinsiew
2008-03-19, 14:47

Här är en fråga som jag ställt mej många gånger och den går egentligen bortom fattningsförmågan.

Bakom slutet på något finns ju en början på något annat. Om det är ingentinget som finns bakom slutet, så finns det ju en början på ingentinget och troligtvis finns då också ett slut…..men vad finns bakom det slutet OM det finns ett slut.

Shit pommefritt, det där blev rörigt Glad

medde
2008-03-19, 19:13

Jag tror inte att det finns ett riktigt slut. Om du läser Vanessa:s sista mening i hennes inlägg 4 så står jag i samma fråga.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ijin
2008-03-21, 03:12

Vi lär aldrig komma till universums slut… Det rör på sig för fort..

Upp till toppen
Annons: