Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 891 ggr
vanessa
2008-01-14 18:03
0

Bra TV-program

Ibland, okej, rätt ofta, är tv utbildande och intressant. Har bland annat National Geographic. Denna gång handlade det bland annat om planeten Venus, och där fick jag påminnelser om saker jag läst om tidigare..

Själva ytan på Venus är obebodlig. Det har funnits vatten där för länge, länge sedan. Temperaturen är helt fel för liv. Men längre upp i atmosfären så är tempen bättre. Atmosfären är till huvudelen baserad på svavel. Vilket inte är bra för liv. Men det finns något annat där som är bra för liv - nämligen H2O. Vatten.

Vi återvänder till planeten jorden, där man studerar havet mer och mer. En ganska så outforskad del av jorden. Här har man i djupet hittat svavellevande varelser. Som väldigt små organismer. Runt svavel och vatten kretsar deras liv.

Åter till Venus. Kan det vara så att det finns liknande svavelorganismer där? Kan det vara början på någon form av liv där? Det vet ingen, men intressant är det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-14 18:26
0

Mycket intresannt läsning. Den sista slut klämmen var bra, och får en att fundera lite. Man har ju alltid sagt finns vatten finns det liv!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2008-01-14 18:55
0

Lägger in en liten fin bild på Venus.

Venus

Källa:http://www.nasa.gov/home/index.html

medde
2008-01-14 18:56
0

En till, så vackert

The surface of Venus was scanned with radar waves beamed from orbiting space probes to produce this image. The colors are based on photos taken by probes that landed on Venus.

Källa:http://www.nasa.gov/home/index.html

vanessa
2008-01-16 04:43
0

Och igen sitter jag med National Geografic och njuter. Denna gång handlar det om Armstrong och Davis Scott på Gemini 8 som är för första gången i historien dockade med annan farkost i rymden. Men det blev en snurrig färd. Där de plötsligt började spinna runt, runt. Och kampen för att stoppa spinningen.

Åh, vad tv är bra ibland.  /Vanessa

vanessa
2008-01-16 20:27
0

Igår natt/morgon när jag skrev så försökte jag samtidigt titta på programmet. Fick då även lära mig att det var första gången som en dator styrde återinträdet. När man såg av datorn så såg den så enkel ut. Och den var ju enkel för tiden.

Ingen visste om det verkligen skulle bli en succe eller katastrof. Det blev en succe. Landningen är den närmaste som någonsin gjorts en beräknad nedslagsplats. Någonsin.

Enda problemet blev att de drabbades av - sjösjuka :-). I väntan på helikoptern.

Senare blev Armstrong den första mannen på månen, och David Scott blev den första att köra på månen. Snacka om att TV är intressant om man väljer programmen som ger något. /Vanessa

medde
2008-01-16 20:57
0

Härligt att bli sjösjuk, tror jag skrev något om detta i en tråd ang sjösjuka, tror det var den om hur tyngdlöshet påverkan på människan. Minns jag fel?

medde
2008-01-16 21:08
0

Måndagen den 28 jan kl 20.00 Vetenskapens värld.

Handlar det om Saharaöknenes gulgröna juveler. En meteorit slog ner i Sahara skapades en krater som var över 30 kilometer i diameter. I Tutankhamuns halsband sitter en grön ädelsten, vissa forskare hävdar att denna sten bildades då en megameteor slog ner på jorden. Detta program tror jag kan vara bra för oss som är intreserade astronomi. Jag ska titta på det i alla fall.

vanessa
2008-01-17 02:39
0

Tack för tipset. Om minnet är med, så tittar jag också på det. /Vanessa

medde
2008-01-18 20:56
0

Jag kommer sitta bänkad, det gick något annat på Kunskapskanalen härom kvällen. mycket bra det med spelade in det Vanessa låna?

medde
2008-01-23 12:26
0

Såg på Tv igår ett föredrag som Fuglesang håll på svt24, mycket spännande.

medde
2008-02-02 21:19
0

Var det någon som såg på Tv2 vid kl 17,00 i dag? Nyfiken vad ni tyckte dom det!

medde
2008-02-03 11:25
0

Ingen som såg detta program?

vanessa
2008-02-03 22:21
0

Nix, jag låg utslagen på soffan och fjärrkontollen var för långt borta… Hade somnat alltså. /Vanessa

medde
2008-02-04 11:05
0

#13 Låter härligt det med att sova. kanske du var ute och åkte i rymden?

medde
2008-02-11 20:50
0

Glöm inte att slå på Tv2 nu kl 20,00. Det är Vetenskapens värld. Denna gång handlar det om den rysska månbilen. Det finns 2 st parkerade på månen än i dag. Kommer även den 16/2.

medde
2008-02-12 10:19
0

Var det någon som som programet? Vad tyckte du i så fall om programet?

vanessa
2008-02-12 15:04
0

Försökte se programmet, men satt i telefon större delen av programmet. Men det jag såg var intressant. Lärde mig en massa saker jag inte hade en susning om. /Vanessa

medde
2008-02-12 19:07
0

# Hmm,,, Jag vet vad du syftar på. Men det kommer igen så du kan ju lägga av telefonen då. Men visst var det ett bra program, spelade in det så jag kan sitta och titta om igen flera gånger.

medde
2008-03-09 18:08
0

Just nu pågår ett ett helt underbart program på Discovery channel. Detta handlar om rymddräkten, hur den görs och fungerar. Ville bara sticka in och säga detta om någon här just nu!

medde
2008-03-09 20:31
0

Hoppas det var någon som såg detta program.

vanessa
2008-03-17 01:47
0

Attans. Vid sådana tillfällen måste du ringa mig, Medde. Men det brukar köra repriser som tur är. /Vanessa

medde
2008-03-17 10:02
0

#21Du vet att jag ringer till dig då det är något som du inte får missa.

medde
2008-03-21 19:48
0

I kväll är det 2010 året då fick fick kontakt. Uppföljaren till 2001. På TCM kl 21.00, Kanske inte det bästa, men ett rymdäventyr är det. Så jag slänger nog ett öga på den i alla fall.