Universum framtid.
Vad kommer att hända med universum? Hur kommer dessa öde att se ut? Beror det på expansionen, ska den jäsa eller kommer den att sjunka ihop. Expanstionen i sin tur beror på gravitationen, men hur mycket materia finns det i universum, det vet vi ju inte ännu.
Om det skulle finnas bara den materia som vi kan observera, kommer inte gravitationen att räcka för att stoppa upp expantionen. Det skulle då betyda att universum skulla växa i alla evighet och att galaxhoparna kommer allt längre i från varandra. I galaxerna föds det ju kontiuerligt nya stjärnor men när all gas i nebulosorna då har tagit slut kan ju inga nya stjärnor bildas. Universum blir då kallt och slutar då troligtvis i ett mörker.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Oj, den tankegången gillar jag inte. Det är som att skriva att solen en dag slocknar. Måste smälta den tanken. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Ja, detta tåls då verkligen att fundras på..
Nej det var inte kul alls men ganska intresannt att fundera på. Hur kommer det att bli. Men om hur många miljader år talar vi om?

Hemlighet är obekvämt. :/
#4 Det är just därför jag funderar på vad som kan hända, gillar inte alls suprise!
När universum slutar expandera kommer en big bang hända igen, allt dras ihop.
#6 Vi är inne på ganska lika linjer.
#7 Det är väl det som verkar mest logiskt..

#6 Nej inte en big bang, vad jag tror. Expansionen kommer att vända och universum dra ihop sig igen till "den lilla klumpen". Och sedan en ny big bang och allt börjar om igen. Tror jag…

Tänk om.. Tänk om det bara liksom bleknar och dör bort, vad händer då? Kommer allt bara vara kolsvart? Tänk om det är bara kolsvart dit vi förmodligen aldrig kommer nå.. Jag dör av frågor… Som jag typ aldrig kommer få svar på… "/
#10 Det kan det inte göra<.< Massa kan aldrig försvinna…
#9 Det var det jag menade..

Min känsla för det hela är att strax stannar utvidgningen och så börjar Universum dra ihop sig igen på x antal miljarder år, tills det kvarstår en enda klump som sedan exploderar igen i ett nytt Big Bang.
Det är detta som är Guds Andetag!
Det verkar som vi alla tror att det kommer en dag att inte gå väl med universum, hur vi än vrider och vänder så kommer det att sluta en dag med något illa varslande. eller?…

Jag delar denna teorin :-)
"Det finns en teori som säger att om någon någonsin upptäcker vad universum är till för och varför det existerar kommer det omedelbart att försvinna och ersättas av någnting ännu mer bissart och obegripligt
Enligt en annan teori har detta redan inträffat"
(Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen)
#14 Var hittar jag mer om Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen ?

Douglas Adams har skrivit "triologin" (5 böcker) Liftarens guide till galaxen. De är SF-komedi. Otroligt roliga böcker. Det brukar finnas en samlingspocket billigt på bokrean.
#16 Tack! Ska ut och leta efter dessa!
bra tips