Endeavour
Snart är det redan dags för nästa rymdfäjeresa som kommer nog att bli runt den 11 mars, då det är Endeavour som ska upp.
Endeavour är redan på plats på starplatta 39 A dit hon kom i måndags. Planerna är att få i väg henne runt 11/12 mars efter det måste man vänta in en Deltauppskjutning den 15 mars. Efter det har man ett uppskjutningsfönster som är öppet hela mars.
På STS-123 Kommer det att vara en rymdveteran som befälhavare Dominic L Gorie som har gjort 3 st rymduppdrag. STS-123 uppdrag kommer att vara att montering av den första delen den japanska forskningmodulen (Kibo) Vidare ska dom göra Installationen av Dextre, som är en dubbelarmad robot som kan och ska användas utanför ISS.
Besättningen kommer att bestå av:
Dominic L. Gorie.
Gregory H. Johnson.
Richard M. Linnehan.
Robert L. Behnken.
Garrett E. Reisman.
Michael J. Foreman.
Takao Doi.
Foto:NASA
Alla färjor är bra, men måste ändå säga att denna är min absoluta favorit.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Hinner ju knappt andas ut mellan varven ;-). /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#1 Är det meningen att man ska det
Endavour besättníng är nu på plats i Florida.

Är det med denna som den europeiska modulen Jules Verne ska skickas upp? Jag har läst nånstans att det är nära förestående. JV ska visst hämta sopor från ISS?
#4 Är det Europas automatiska transportkapsel - Jules Verne du menar?

Jag vet inte riktigt. bara att jag läst nånstans att en kapsel som kallas så ska skickas upp nu snart och att den ska hämta sopor.
Prel tider som finns nu.
Uppskjutning kommer att ske 11 mars /08 KL 08,28.
Glöm nu inte att på tisdag så lyfter Endavour, detta sänds direkt från Nasa Tv.
Ja nu är det bara knappt 2 dygn kvar tills det bär av uti universum. Hoppas resan går som den ska nu så det inte blir som Discovery eller vad den hette som exploderade inte långt ifrån startplattan.
Discovery finnes kvar och i gott skick. Det är Columbia och Callenger som är borta tyvärr..
Glöm nu inte att följa detta.
Glöm nu inte morgon dagen. Vanessa hoppas du läser detta!!
Ska ger er lite tider så ni har att gå på. Detta följer nedan.
06,33 Nedräkningsklockan stannar på 9 min,(sista uppehållet)
07,19 Nedräkning återupptas
07,23 Uppskjutningsfönstret Öppnar
07,26 Besättningen med Dominic L. Gorie stänger sina visir
07,27 Rymdfärjan Endeavour tar kontroll om sina sina egna system
07,28,05 Huvudmotorena startar.
07,28,12 Lift off.

Notera att det även är nedräkning för rymdkalsongernas första färd till rymden :-). /Vanessa
Endavour har nu lyft och allt har gått enligt planerna.
#14 Noterat och klart 
Tidigt nu på torsdags morgonen har Endeavour dockat hos ISS, allt gick enligt planerna. Färjan har nu även fotograferats och bildenrna är nedsända till mark kotrollen för inspektion av dom. På fredagen är det dags för den första rymdpromenaden. Denna kommer utföras av Linnehan och Reisman.
Glöm nu inte att titta på Nasa Tv då det är snart dags för den första rymdpromenaden, det kommer att börja den 14 mars 02:23 - 08:53, så sover ni gott under natten, så hinns det med kanske en stund under fm att titta en stund.
Rymdpromenaden är nu avslutad sedan ett par timmar, och allt gick bra. Kan till lägga att Eneavour behöver ingen extra inspektion. Vilken är gott att höra.
Jag är lite nyfiken just nu och undrar hur många här inne som har lite extra ögon för just rymdfart och rymdfarare?

187!
Jo visst är det spännande. Själv är jag väl mest intresserad av rymden i sig, men rymdfärjor, sonder, satelliter, rymdteleskop osv är ju en förutsättning för att vi kan veta så mycket som vi faktiskt gör! Så mer om detta , tack!
Bra då fortsätter vi även i detta ämne.

#21 Jag är en idiot på rymdfarare och sådant. Är alltid förtjust i de som upptäcker saker, om det så är under vatten, i rymden eller på bergstoppar. Så jag anmäler mitt intresse för det hela. Men det visste du redan Medde :-). /Vanessa
#24 Klart jag visste, så kul att få dela detta intresse med dig.
Den andra rymdpromenade gjordes på dom tidiga söndag timmarna, denne promenad gjordes av Linnehan och Foreman. Deras uppgift var under dessa sju timmars promenad att montera ihop Kanadensiska roboten Dextre,
Foto:Nasa
Nästa promenader är planerade till 18/22 mars
(artisbild)
Landningstiden för Eneavour är ändrad. Den nya tiden är 27 mars kl 00:01 svensk tid. Med kommer ju även Utdockningen att ske tidigare.
Såg att jag inte skrev när utdockningen kommer att ske. Klockan 00:56 den 25 mars Kommer Endeavour att lämna ISS, kan ju vara bra om ni vill se detta live från Nasa Tv.

I vanlig ordning, putta upp tråden så att jag påminns. Du vet, jag och datum går inte hand i hand :-). /Vanessa
Ingen fara visst kommer jag att göra det vanessa. Klart att du inte ska missa detta. Prommis.
Glöm nu inte i natt kl 00,56, denna påminnelsen är lite extra för Vanessa!

Tack, tack Medde. Hypnotiserar mig själv "Kom ihåg, kom ihåg, kom ihåg". /Vanessa
Men detta brukar ju vara"din"tid" på dygnet. Jag sänder ett pm innan jag loggar ut i kväll.

Åker bort i morgon, men det får nog bli lite senare än planerat. Detta måste jag ju se!
#34 Klart du ska se detta då det händer, men missar detta, så är det väl inga problem. vi har ju alla bra länkar där vi kan gå in och se detta i efterhand.

Direkt är ändå direkt!!
Jo det är ju helt sant, jag vill gärna alltid se detta live! Så det har blivit många sena nätter och vissa stunder man gått upp i ottan! Allt för att se detta! Men vad gör man inte.

Väntar på ditt pm Medde :-). Sitter nu med Nasa-tv framför mig. Sitter och funderar på om jag ska synda med choklad eller glass. Mums. /Vanessa

Nu tänker jag lägga mig, de har dockat från rymdstationen, så jag får hålla tummarna i sömnen att det går bra. Allt blev försenat med minst 15 minuter för någon del hade fastnat i rymdstationen. Nu måste jag sova så jag orkar jobba i morgon. /Vanessa
#38 Sorry. Pm:et inte dök upp. Ärligt jag somnade och sov riktigt gott. Kanske var det behövligt. Men nu ska jag ge mig in och läsa och se vad som hänt och hur det gått med allt.
Endeavour är nu på väg hem, Som Vanessa skrev blev utdockningen lite sen med ca 30 min, dett var pga av att solpanel 2B på solpanelssegment P6 inte förflyttades till sin utdockningsposition, men när detta var klart så…
Glöm nu inte att det är snart dags för Endeavour att vara tillbaka på jorden igen, det är dags kl 00,05 nu 27 mars. Det ska det väl vara om jag räknat rätt frän 7:05 p.m. EDT, Jodå visst är det så. Så glöm nu inte att klicka dig in på Nasa:s sidor och se detta live. Då hon kommer hem.

Okidoki. /Vanessa
Endeavour har nu landat och allt gick bra. Hon vart försenad på grund av moln som fanns över Kennedy Space Center. Kl 01,39,08 landade hon på Kennedy Space Center. Hennes uppdrag hade då varat i 15 dagar,18 timmar, 12 minuter, och 27 sekunder. Detta uppdrag är det längsta som pågått, uppdraget har också haft flest rymdpromenader.
Men nu är hon hemma och vi hälsar dom välkomna hem.
Endeavour landar

Foto:Nasa
Utsikt strax innan landningen

Foto:Nasa Tv

Fick en deppattack. Var vaken och lyssnade på allt som hände och skrev det i ett inlägg här. Och så började datorn bråka med mig. (Troligen var det min trötthet som gjorde det och inte datorn, men skyller hellre på den än på mig själv :-).)
Skrev om allt som hände. Bland annat om att de sa 5000 meter, 3000, och plupp så landade de. Då insåg jag verkligen hur snabbt färjan går. För det blev inget 2000 meter, utan landning. Inte konstigt att de har fallskärmar (heter säkert något annat på färjor och drag racer.) för att stoppa farten. De landade och sa "mission complete".
Då de landade på natten så lyckades de få mig att bli nervös då lågor slog ut från färjan. Men de verkade höra mina funderingar på andra sidan havet. Motorn måste fortsätta gå en lång stund efter landning för att maskiner och allt ska återställas.
Väntade på att de skulle kasta sig ur färjan med de tog de hade en massa saker att göra.
Detta var den längsta tid som en färjan varit däruppe. Slog det f.d. rekordet med ett dygn.Så hans rymdkalonger blev nog väl använda :-). De flög 250 varv runt jorden. Mycket info fick man, så det var väl därför jag blev lite trött och påstår att datorn krånglade. Men intressant var det att följa dem ner till jorden igen. /Vanessa
Hoppas du hade en underbar stund Vanessa! Men det är jag övertygad om att du hade. Visst är det härligt då hon står och "Puffar" efter landning. Då har man ståpäls vill jag lova!! Det är det bästa på hela landningen,dessa "Puffar" är lite gift för mig. Vilken power!
Snart är det dags för STS-124 Discovery att ge sig iväg. Nja inte riktigt ännu, detta kommer inte att ske innan den 25 maj.
Viist ja!! Den har jag glömt bort ii allt, Tack för du påminnde Mark.