Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettjorden
Läst 868 ggr
Ayena_old
0

Jordgloben

Någon som har en jordglob tillhands eller som kan svara på följande fråga:

Om jag befinner mig i Östersund och ska gräva mig en tänkt tunnel tvärs igenom jorden, var skulle jag då hamna?

Mark
0

En bra bit sydost om Nya Zealand, mitt i havet, halvvägs till Antarktis kust. Om detta räcker i noggrannhet - annars tar du koordinaterna för Östersund och "översätter" dom till södra halvklotet, västlig bredd, och använder t ex Google Earth.

Mark
0

Avståndet från Nya Zealand till din antipod är ca 240-250 mil åt SO. Koordinaterna ca 63°10' och 165°20' (om jag räknade rätt). Kolla det på Google Eart som sagt, och tänk dig för innan du börjar gräva - det blir nog rätt blött om fötterna!

medde
0

Vilken kul tråd, detta var ju hel intresannt att läsa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ayena_old
0

Oj oj, då kommer jag upp rakt i havet :O) Antar att det kan vara ganska djupt där också.

Starfall
0

Hihi, så det kanske inte stämmer då att man kan gräva sig ner ända till Kina;)

Intressant :)

vanessa
0

Det stämmer inte med Kina alls. Om man inte gräver snett vill säga. Men jag mistänker att jag nog ändå får köpa biljett till Nya Zealand. Verkar var jobbigt att gräva och allt man kommer att möta som jordens innandöme.

Vilken intressant fråga, hur kom du på den? Tack, Mark för att du så snabbt kunde svara. Hade jag gjort det så hade det inte blivit så bra. Visste att det var vid Nya Zealand, men inte exakt var. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

Mark:s svar är helt enormt!  Tycker detta var verkligen bra att läsa.

medde
0

Var ska man vara för att komma till kina då? Detta kan Mark med all säkerhet.

Buuc
0

Jag tror inte att jag vill prova gräva mig igenom en kärna gjord av het magma.. xD

Mark
0

#8 Svar: mitt emot ;)

#9: håller med, bäst att avstå - då slipper man ju alla skavsår oxå :)

Mark
0

#8 Jag skojade förstås - nästan ;)
Jo Kina är ju stort, men om vi utgår från mitten i Mittens Rike ;) så hamnar vi utanför Chiles kust nånstans. En bit ut i Stilla Havet igen alltså.

medde
0

#10 Pust! jag tänkte ojoj, då jag läste det första svaretGenerad

#11 Men nu vart jag glad igen. Tack för ditt svar:-) Tror även flera här undrade eftersom man alltid säger, "till Kina"