Hur kom månen till?
Måste in med en fråga om vad ni tror, Månen har ju bildats det är vi kanske vi är på det klara med,men hur hur? Många tror att den bildades av en stor himlakropp som kanske kolliderade med jorden för si så där 4.8 miljader år sedan, och då bildades vad vi kallar vad vi kallas nu för månen och jorden. Vad tror du hände och hur?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag har inte tänkt så mycket på saken utan godtar den teori som jag har hört: en himmlakropps kollition med jorden. Enligt mig låter den förklaringen rätt vettig.
Sedan kan man spinna vidare på hur t.ex. Jupiters månar kom till om vår måne är en rest från en kollition…
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Det kan också vara resten från när jorden bildades.

Analyser säger att stenarna från jorden och månen är nästan exakt lika gamla. Tydligen så spekuleras det också att kollsionen skapade jordens lutning. Dessutom så sägs det att månen och jorden flyttar sig från varandra med några centimeter per år. Vilket betyder att vi var närmare än gång i tiden.
Tydligen är manteln på både jorden och månen lika varandra. Så det låter logiskt att vi antingen suttit ihop eller kommer från samma material. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#3 Antaligen samma matrial..

Såg detta på TV-kanalen som kommer att förstöra min nattsömn helt. Där tror de på teorin att något föll in i jorden, bitar for iväg och blev månen. För månen är yngre än jorden. Om jag nu var vaken nog. De säger så mycket fakta att man skulle behöva vara stenograf och skriva ned. För nej, spela in kräver att man är vaken nog at veta att det ska visas :-).
Men det var väldigt intressant och handlade om allt från bigbang till jorden. Hoppas den går i repris. När jag är mer vaken. /Vanessa
#5 Vilken Tv kanal var det då såg detta på ? Vore kul att få se detta program.

National Geografic. Som vanligt :-). /Vanessa
Minns du när ? Så man kan söka reprisen och var hette programet? Många frågor nu Vanessa!

Önskar att jag kunde svara, men jag skulle ju sova och zappade lite innan John Blund skulle komma. Fast han fick snällt vänta när jag såg programmet. /Vanessa
#9 Det var synd, men ska hålla min ögon öppna efter detta. Om någon ser här om detta program dyker upp, snälla säg till då. Vill så gärna se detta program.
#5 Jo, det är möjligt, men det hände kanske innan jordens atmosfär fanns.

Det hände låååångt innan jordens atmosfären fanns. /Vanessa
Jo, trodde det…