Fråga om en stjärna
När jag bodde i Jämtland så lade jag märke till en stjärna som syntes i sydostlig riktning väldigt lågt på himlen. Jag har sett den här också i Malmö men lade inte märke till den förrän jag bodde i Jämtland. Där blev det ju mörkt tidigt i vinterkvällen och stjärnhimlen syntes väldigt bra. Denna stjärna "blinkar" och skiftar i alla möjliga färger och är väldigt tydlig. Undrar om det verkligen är en stjärna eller möjligtvis en hop stjärnor väldigt långt borta (eftersom ljuset tycks pulsera). Den förefaller vara lila/rosa.
Någon som möjligtvis kan ge tips?
/Ayena

Stjärnorna "flyttar" sig ju, eller jorden vrider sig snarare, så det där med väderstreck säger tyvärr inte så mycket. Kan du precisera lite i förhållande till någon känd stjärnbild?
Annars låter beskrivningen som Sirius tycker jag. Det är en stjärna i Stora Hunden på drygt 8 ljusårs avstånd. Den blinkar egentligen inte, det är atmosfären som spökar. Står oftast lågt ner. Det är i själva verket en mycket märklig dubbelstjärna, kompanjonen är en vit dvärg.
Dessutom är det Värmlands landskapsstjärna 

Tyvärr så kan jag inte precisera i vilken stjärnbild den ligger i. Dumt nog! Jag har ju undrat så mycket över denna stjärna. Den ligger ju väldigt lågt och det kan vara atmosfären som spelar spratt. Det är ju på vinterhalvåret den syns, på den tidiga kvällen.
Jag får väl vänta till vintern då den dyker upp igen så vi kan titta gemensamt på den.
Jag skulle också gissa på Sirius, den brukar vara ungefär i sydost på kvällen runt jul.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Men då låter det som den. Otroligt vacker är den i alla fall och helt förtrollande.