Norrsken?
Jag har en fråga. Den 5 april var jag i Falköping. När jag skulle åka hem vi 11 tiden på kvällen så fick jag se ett underligt fenomen på himlen.
Det var ett antal prickar/fläckar som bildade en cirkel som drogs ihop och sedan isär igen samtidigt som det roterade. Ett pulserande mönster. Det gick fram över himlen, försvann och kom tillbaks.
Någon som vet vad det kan ha varit? Norrsken, spotlights från marken, flygplan, ufo. VAD?
Britt-mari

Det var en kul - men svår - fråga du ställer. Jag skulle gärna svara UFO, men jag har lite svårt att tro på det ;).
Det låter på din beskrivning som det var ganska symetrisk och regelbundet i formen. Det tyder (tycker jag) på något "konstgjort" ljus. Ett norrsken kan ju se ut nästan hur som helst till form och färg, men borde knappast vara symetriskt. Dessutom är det lite sent på året - men fullt möjligt. Syntes det norr ut? Var det en kall och klar kväll?
Om du har möjlighet kanske en koll med lokalpressen kan ge en förklaring? Det kan ha varit fler som såg det, och då brukar pressen ofta "få nys" om det.
Tyvärr inget riktigt bra svar, men det är svårt när man inte sett det själv. Kanske inte skulle hjälpt det heller förresten :)
/Mark

Det var inte norrsken du såg, det kan jag bestämt säga. Men det låter ju väldigt intressant. Har du hört om någon annan i trakten har sett det? Låter ju som en ufo-betraktelse :-)
Säger som dom andra ovan, det var inte Norrsken du såg. Det Mark sa om lokanpressen kan ju vara en idée att kolla om dom vet eller hört något.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Gud vad läskigt men coolt! ;D Du får hålla utkik efter det igen, förbered välkomna-skyltarna! :P

Tror på att det var ljus. Tänk er ljus som det är från konserter. När de riktas uppåt och så är det lite disigt så ser det ut som utomjordiska saker. Men är så långt ifrån det som man kan komma. Kolla om det var någon match, konsert, föreställning eller liknande den kvällen. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Man fick helt klart känslan av Stora strålkastare. Jag har inte hört om något större arrangemang på orten, som skulle kunna tänkas ha ljusspel. Men det är helt klart ett tänkbart alternativ.
Kolla med lokan tidning eller något på orten, hör av dig om du får reda på något.
Har du fått reda på något?

Nej. tyvärr. Men jag jag skickat in en rapport till en ufo förening. Får väl se om jag får något svar.
Kan det varit någon som mätte molnbasens höjd?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#9 Väntar på att få höra ditt svar, hoppas du får något svar.