Svart energi!
Min dotter satt och tittade på ett program på TV om svart energi och jag hann inte se så mycket så jag vet inte om jag uppfattade rätt.Gör den svarta energin så att rymden utvidgas och planeterna kommer längre ifrån varandra?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
I den 2:a länken så var det rena rama latinet för mig. Alla dessa termer förstår man ju inte så mycket av… Det jag förundras över är hur man kan mäta hur gammalt universum är..Hur exakt kan den mätningen vara? Hur och vad mäter man universum på enkel svenska? Nån kunnig som vet och kan förklara i enkla termer så en novis som en annan förstår..
Sen till frågan tråden handlar om. Är den svarta energin lika med svarta hål i universum? Vill bara fråga nån som vet.
Mörk energi är den energi som håller igång inflationen av universum d.v.s. det att rumtiden expanderar fortare och fortare. Mörk energi kallas även antigravitation.
Den senast presenterade forskningen anger att mörk energi utgör 70 procent, mörk materia 25 procent, neutrir 0,3 procent[ och baryonisk materia, d.v.s. vanlig materia, 5 procent av den totalt tillgängliga energin i universum.
Mörk energi upptäcktes för ett par år sedan vid studier av supernovor typ 1a. Dessa standardljus föreföll inte skina så starkt, som man kunde förvänta sig givet deras rödförskjutning. Den alltmer accepterade tolkningen är att universums expansion har ändrat sin hastighet och accelererar nu istället för deaccelererar. Den mörka energin har alltså en negativ gravitationell effekt, som man antar är lika stor överallt.
Den mörka energin har många likheter med den kosmologiska konstanten som Einstein introducerade i sin avhandling om den allmänna relativitetsteorin. Han trodde länge att det var hans livs misstag, men nu visar det sig att han hade en poäng.
Källa: wikipedia
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Lade in detta svar, för jag känner att detta blir nog den bästa förklaringen. Hoppas och tror jag.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja tack medde. Jag scrollade nog inte ner tillräckligt när jag var inne på länken och läste igår som du la ut häroppe. Tack i a f! Det förklarar någorlunda. Man får läsa det flera ggr och ta in lite åt gången 
Tack medde!Det var väldigt interresant att läsa om så nu går man och funderar på vilken av de tre som det blir!!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.