Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 983 ggr
medde
5/5/08, 1:54 PM

Betelgeuse

Betelgeuse, även kallad α Orionis, är en stjärna i stjärnbilden Orion. Sett från jorden räknas den som den 10:e starkast lysande stjärnan, även om det varierar något, då dess ljusstyrka är variabel. Betelgeuse uttalas "Betelgis".

  • Dessa massa, 4,0 1031 kg, är ungefär 15 gånger solens och dess radie är mellan 290 000 000 och 480 000 000 kilometer vilket är över 200 gånger solens. Det gör att den skulle räcka något utanför Mars omloppsbana om den placerades i solsystemet. Dess diameter är den första som uppmättes med hjälp av interferometri. Dess enorma diameter gör att den blev den första stjärna (förutom solen) som man har kunnat avbilda som en skiva.

Stjärnan kommer att bli supernova genom en typ II-explosion. Det finns skilda åsikter om när detta kommer att ske, från inom det närmsta årtusendet till betydligt längre in i framtiden.

Namnet kommer från arabiska Yad al-Jauza, ung. den centralas hand och är ett resultat av ett antal felöversättningar och transliterationer.

Dess rödaktiga färg gör att den, liksom Mars, ofta förknippats med krig och inom astrologin står den för militär och civil ära.

Betelgeuse ingår tillsammans med Procyon och Sirius i vintertriangeln

Källa:Wikipedia

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

  • Redigerat 2/27/23, 8:50 AM av Magi-cat
Annons:
nera
5/5/08, 11:27 PM
#1

Skrattande Jag tänkte direkt på filmen " Beetlejuice" ( vet inte om jag stavade rätt..) med Michael Keeton..när jag läste om detta namn här ovan.

vanessa
5/6/08, 2:09 AM
#2

Fniss, det har du rätt i Nera. Fast jag läste det inte så, men gör det nu efter din kommentar :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
5/6/08, 10:50 AM
#3

Oj! Nu ser jag det med! Den filmen var faktiskt lite lustig!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Magi-cat
2/27/23, 8:50 AM
#4

Lade till tråden i Lexikon.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2/27/23, 12:03 PM
#5

#1: Har sett i en del engelska program att de uttalar Betelgeuse just som Beetlejuice. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2/27/23, 12:22 PM
#6

#5 "Beetlejuice" 😁


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
3/1/23, 8:53 AM
#7

Jo de är lite lustiga där borta, de driver på samma sätt med Uranus.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
10/26/23, 8:06 PM
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Images released by the European Southern Observatory may reveal why Betelgeuse dimmed in 2019.
Carmarino
10/27/23, 4:27 AM
#9

#8: Intressant.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
10/27/23, 11:00 AM
#10

Kanske till nyårsafton.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: