Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdenuniversum
Läst 866 ggr
nera
0

Att åka i rymden

Visste inte under vilken rubrik jag skulle lägga denna märkliga fråga, men du får ändra det meddde om det blev fel. Jag har funderat på detta alltför länge, så nu bara måste jag få fråga, hur dumt det än kanske må låta.. Kanske nån av er har ett bra svar?

Jo, jag undrar över när rymdfärjorna/raketerna åker ute i rymden så måste ju de även åka bland alla stjärnorna uppe där? Och om så är fallet, så undrar jag över om inte alla ryndfärjor och raketer kör på stjärnorna? Om de gör de så borde ju rimligtvis stjärnbilderna att förstöras? ( fast det gör de ju inte som det är nu, det fattar jag )Eller hur fungerar det här egentligen? Är det nån som har ett bra svar på min knäppa undran? Lika så måste de ju krocka med annat rymdskrot, eller kanske meteroiter tycker man, eller vejer de undan för sånt? De har ju radar de med antar jag, eller planerar de resvägen förbi sånt redan innan de tar ut sin färd?

Ja, nu var det mycken undran från en novis som mig, men jag säger som de säger på  Tv serien "Hjärnkontoret" att : " Fråga mycket, så får du veta mycket" Flört Tackar på förhand för svar!

medde
0

Jag satt i veckan nu som var och läste just en artikel om rymskrot, som var mycket bra! Jag lägger in den länken som jag var inne och läste på ESA "Rymskror hur stor är risken" Kul att du fråga just nu när jag nyligen läste denna. Hoppas du finner den intresannt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

Jag tror denna artikel räcker för dina svar, men om inte. Så säg till så svarar jag om du vll veta mer eller undrar.

Man ska fråga massor. Inge frågor är dumma. Jag har ju frågat dig om något helt annat flera gånger, och jag hoppas du inte ser mig som "dum " för det.För det har ju varit ditt område inte mitt.

nera
0

Nej absolut inte medde..( såg du förrresten att jag stavade ditt namn häroppe med 3 d.n..Generad) Nej nej, inte ser jag dig som dum för det heller . Man måste ju fråga för att få veta och alla så har vi våra områden.

Tack för länken, ska fördjupa mig mer imorgon, så  återkommer jag med kommentar sen. Vad jag försökte säga var att hoppas ni förstår min formulering på frågan…jag menade inte att den var dum  i ordets rätta bemärkelse..Flört

( Kanske jag läste dina tankar medde..hi-hi..eftersom du just hade läst om det) Glad skämtar med dig lite bara..

vanessa
0

Bra länk om rymdskrotet. Tack, Medde. Angående stjärnorna så ser de ut att ligga nära oss, men de ligger inte i närheten av oss, så att vi riskerar att åka in i dem. Medde får förklara, men misstänker att det finns gravitation som komplicerar eller underlättar krascher på dem. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

Nera, såg inte alls att du hade lagt in 3 st d i medde, huvudsaken jag förstår eller hur? Det kanske var mina tankar, hmm,, vem vet?

nera
0

Tack medde för fin information och bra svar på min undran. Ska återkomma igen sen och läsa om det igen, för alltid så snappar man upp något nytt. Glad

medde
0

Fråga på mera om du vill, känns "torrt" i bland att hänvisa till länk, men tyckte att denna länk var så himla bra om rymdskrotet.

Har du sett att jag använder himla mycket, men gillar himlen och det som finns ovanför. Som min tös gudmor han gillar vikingar och där blir det inte askul utan asakul.´nu kom det en massa strunt prat igen 

Åter till ämnet!

nera
0

Ingen fara medde! Jag älskar att babbla humor, så det gör inget. Känn inte at tdu förstör tråden. Jag säger till om den spårar ur alldles.

När du talar om vikingar och asakul, så går mina tankar spontant till det tokiga gänget i "Tillbaks till Midgård" Glad Där har de ju också asakul. Man har fått sig många garv av detta tokiga program Räcka ut tungan

Men som sagt, åter till ämnet. Det kändes inte alls " torrt"  att du hänvisar till en länk. men om man ska hårddra, och skoja till det lite, så låter det som typ en religiös sekt som hänvisar till bibeln hela tiden….ha ha ha..( ursäkta min konstiga humor..) Flört Jag bara skämtar med dig aprillo här.

Du gjorde alldles rätt medde, och det tackar jag dig för! Ditt svar gav mig stor tillfredställelse i min undran. Kram på dig Skrattande

P.S: Himlen gillar jag med

medde
0

Himlen är så vacker.

Min tös gudmors make gör runstenar och kan det mesta inom detta.

nera
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Runstenar och dess skrift är intressant. Bifogar en egenhändigt tagen bild på en fin runsten från i somras i Uppsalatrakten då vi var på mc tur.

medde
0

Denna är en religös sten, så mycket ser jag men inte fattar jag mer, tyvärr, dom är ju så fina.

nera
0

Jag har faktiskt fotat av en skylt som var bredvid en av stenarna, som var en liten översättning om vad det handlade om det som stod på den. Ska kolla om jag hittar den bilden.

medde
0

Kul, tack för din hjälp.