Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 820 ggr
Mark
0

Kolla in Saturnus!

Under mars-april är det ganska bra förutsättninga att titta på Saturnus. Planeten syns nästan hela natten. Bara det slutar regna och klarnar upp förstås!
Leta efter stjärnbilden Lejonet. Kolla in nån bra stjärnkarta, den är lätt att hitta. Den ljusstarka stjärnan nere till höger är Regulus (betyder "liten kung"). Till vänster om Regulus finns Saturnus just nu, och den lyser ännu starkare än Regulus. På kvällen letar man i öster eller sydost, vid midnatt ganska högt i söder, och före gryningen lågt i väster ungefär.
Ska man kunna se ringarna måste man tyvärr ha ett litet teleskop med 50x förstoring eller helst bättre. Men det är ju kul att veta att det är just Saturnus man tittar på, tycker i alla fall jag.
Hoppas på stjärnklart snart!!Glad

sinsiew
0

Då ska jag försöka klura ut vart jag ska kika inför stjärnklara nätter, spännande tycker jag.

medde
0

Då blir det att sätta ihop teleskopet i kväll då, det har varit nere ett tag. Men en fin anledning att ta ihop det igen. Nu gäller det att vädrets makter är med för en fin klar kväll.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Åhh tack för den informationen! Nu ska jag bara beställa klart väder = )

medde
0

#3 Bra då är vi två som vill ha fint väder, men just nu börjar det att blåsa storm här och mulna på. Men man ska ju hoppas….

Mark
0

Obs, det är inte bara idag, utan den finns kvar flera veckor (men flyttar sig lite förstås). Alltid borde det bli någon stjärnklar natt! Eller…?

medde
0

#5 Jo det vet jag, men jag vill ju som alltid att allt ska hända just nu, som gärna igår liksomFundersam Tålamod hm,,,

nera
0

Ha ha ha..samma här medde..Tålamod är inte heller min starkaste sida. Men det låter bra Mark att det ska pågå ett tag till. Då kan jag koppla av. Ska skriva mig en stor kom ihåg lapp på kylen tror jag så vimsig som jag är….he-he..Fot i munnnen

vanessa
0

Nera, bara du inte gör som jag med kom ihåg lapparna. Glömmer att titta på kylen där de är :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

#7 Va bra då var vi 2 st som är lite Cool. Men igår vart det totalt lock över himlen.Så sprack med en himla fart att få se något. Vill inte väntaSkrikandes

nera
0

Jodå Vanessa..tyvärr så är jag så¨n också!! Jag kan lika gå i affärn med en inköpslista också , men likesjutton så kan jag missa både en och tre grejer..hmm. nä så det är ingen garanti med lappar heller..Det har du så rätt i…Men jag SKA komma ihåg detta = )

medde
0

#10 Det är bara att titta in här hos oss, så blir du påmind:-)

nera
0

# 11 Absolut! Glad

medde
0

Tänk att det ska vara så svårt att få en fin klar natthimel. Det har varit så fint nu på dagarna men till kvällningen har det mulnat på, det är bara för att man vill se detta. Det var samma sak igår kväll, mulet!

medde
0

Verkar bli en molnig kväll igen, detta börjar kännas trist.

nera
0

Och jag skäms.. Generad Min karl kom in och ropade sent häromkvällen att det äntligen var stjärnklart ute. Han har t o m kollat upp vart vi ska titta efter Saturnus som Mark beskrev här i..Men jag hade precis lagt mig och höll just på att somna, så jag orkade inte gå upp och klä på mig igen….Ja ja, jag var för trött helt enkelt….Jag hoppas på flera stjärnklara kvällar, vi hinner väl än hoppas jag…uff…Fot i munnnen

Mark
0

Du hinner än!
Jag var uppe och tittad, trots att jag sett den typ 100 ggr förut! Alltid facinerande.

medde
0

Var det någon som kom ut och lyckades så något? Det var ju vissa kvällar då det var fin himel.

Azmaria
0

jag har varit i ett observatorium och sett saturnus,(även jupiter tror jag vi också såg?)( när ja var kanske 12-13år)..de var heel häftigt. :D (var med scauterna till observatoriet, för vi hade astronomi som tema)

Make Pasta not War, Vee~

medde
0

Vad kul! Det måste ha varit spännande att få se. Visste inte att scouterna hade astronomi som tema.

Azmaria
0

# 19 japp de var jätte roligt, vi brukar ha olika teman i scouterna så brukar vi få olika typ "märken". ja har själv inte många märken, men ja har "astronomi" märket xp o de e ja glad för.

själv bor ja i finland, men ja tror inte de sku påverka att vissa inte har astronomi som tema. alla scaouter har olika system.

Make Pasta not War, Vee~

medde
0

Men det låter både intresannt och kul! Min dotter vill gå med i scouterna.

Azmaria
0

det var de. men med tiden blev scouterna på vår hemort sämre kan man säga.. systemet var råddigt och möten blev inställda av olika orsaker och folk fick nog. till slut fick jag med det, för de blev till ingenting mer tyckte jag.

men souterna var jätte kul, skulle gärna har fortsatt om inte allt skulle gå dåligt där. men en bra tid hade man där så de e bra. :)

Make Pasta not War, Vee~

medde
0

#22 Det tror jag säkert, och detta ska ju vara en kul sak, samt ett minne för livet. Lek och lär:-)