Flarestjärna.
Detta är en röd dvärg som kommer blossa upp då flera magnituder på ett par sekunder, för då sedan återgå till sin då vanliga ljusstyrka. Flarestjärnor kallas av UV Ceti stjärnor. efter prototypen. De trors vara unga stjärnor som är på väg att stabilisera sig som huvudstjärnor.
Proxima Centauari en flaresstjärna.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Är du så trött Medde?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Nja det var väl något åt det hållet
Bara kul att veta att någon varit här och läst, och det har du ju nu gjort så nu är jag
igen!

Intressant. Så det är som en födelse av en storstjärna egentligen? /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Nu blir det en glad "gubbe"
Är det månne så att det håller på att sättas igång en kärnreaktion ?
Proxima Centauari : Det är den stjärnan i stjärnbilden Kentauren. Som befinner sig närmast solen.Avståndet dit är endast 4,22 ljusår. Proxima Centauari är en flarestjärna som jag sade ovan, som då kan ändra och öka sin ljusstyrka för att sedan gå tillbaka till sin då tidigare ljusstyrka. Proxima Centauari Anses vanligen ingå som tredje stjärna i systemet Alfa Cenauri, men det finns dock en möjlighet att stjärnorna tillfälligt möts i rymden.
Hoppas detta var till hjälp för dig nera.
Tack för förklaringen 
Hoppas att det var det du ville ha nera? Samt att den var till hjälp.
Ja allt var nytt här för mig. Den stjärnan plus informationen om den du beskriver har jag aldrig hört talas om. Så det blev en del att smälta in och läsa om ett par ggr..
Hur länge är ett ljusår förresten? Nån som vet? Man har ju hört talas om Ljusår, men jag har aldrig vetat hur långt ett ljusår är..
Genom att multiplicera ljusets hastighet med antal sekunder på ett på ett år kan man räkna ut hur långt ett ljusår. Ljusets hastighet är ungefär 300 000 km/s. På ett år går det 365 dygn- 24 timmar-60 minuter-60 sekunder eller då nästan 32 miljoner sekunder. Ett ljusår är då nästan 10 miljoner miljoner kilometer
Oooojj….
Visst är det
Hoppas den förklaringen hjälper dig att veta om ljusår.
Tack nera,, alltid kul att kunna hjälpa.

Intressant! Finns det några bilder på flarestjärnor?
#17 Ska söka och se vad jag kan få fram om det.

#19 Tack för länken! Otroligt fin bild:-)
Ååå vad bra att du tyckte den var ok! För jag hittade ingen jag "fick låna". Detta var det jag hittade.
Woooooooooooooow