Solförmörkelse.
Solförmörkelse orsakt av jorden är unikt. Eftersom detta kan bara observeras utifrån rymden. Det finns ett fall som dokumenterades av besättningen av Apollo 12 under deras återfärd mot jorden (nov1969) Rymdskeppet var då på väg hem, då de passerade genom en jordskugga, åstakom jorden en solförmörkelse sedd genom deras farkost. Men vid denna tid var ju besättningen upptagen och fokuserade på något helt annat, som då åter inträdet i jordatmosfären. Då när markkontrollen bad dem fotografera denna händelse var de tvungena att handla väldigt snabbt. De hade ingen tid att kunna beräkna slutartider eller något, allt de fick göra var att hoppas att någon ting skulle fastna på bilden dom tog, och det gjorde det! Det finns en otroligt läcker bild på denna händelse som är tagen av en. Handkamera 70 mm Märket Hasselblad, den 24 nov 1969 av Apollo 12. Så det vart en svensk kamera som fick ta denna unika bild på något väldigt unikt!
Dessa astonauterna fick verkligen se något som inga andra har fått sett. En solförmörkelse orsakad av jorden.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag hoppas på att kunna hitta denna bild och kunna lägga en länk till den.
#"2 Jag tar och flyttar även detta inlägg till en egen tråd, så kanske ingen missar som vill se detta, då tråden heter solförmörkelse.

Tänk att vara så inställd på återinträde att man inte ens tar sig tid att titta på jordförmörkelsen :-). Men bra med Hasselbladaren så de fick en vacker bild av det hela. Ska bli spännande att se. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Söker vidare i dag efter denna bild. Jag har den ju inte på datan.
Väntar med stoooooor spänning på denna bild
Hoppas den går att få tag i.
Söker hela tiden, ska inte ge mig om detta!

Åh, vad spännande! :)
Jag hittar inte på denna bild, finns det någon som kan hjälpa till att hitta den, gärna någon länk!