Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 738 ggr
medde
0

Siderisk/synidisk omloppstid

Sideriska omloppstiden är den tid det tar för månen att hinna vandra över stjärnhimlen och sedan återkomma till samma stjärnor.

Synodiska omloppstiden är den tid det tar från fullmåne till fullmåne. Detta är från denna synodiska omloppstiden som vi har fått vårat sätt att räkna månader.

manmoon

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
0

Ha, detta visste jag. Fast inte med de orden. Det känns skönt att för en gångs skull veta något :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

nera
0

Tack för mera upplysning! Nu ska jag skryta för gubben att jag lärt mig nåt nytt som förhoppningsvis inte han vet…För han brukar ha pejl på det mesta. Skrattande

medde
0

#1 Då var det ju bra att du fick orden.
#2 Vad ska vi hitta på för att kunna impa på" gubben" då?  Något förslag som jag kan skriva?

nera
0

Jag har redan visat honom en hel del härinne redan, som han inte visste Skrattande Senast häromkvällen så satt vi och tittade på tuben med Vangelis musiken som Devona la in, och det var ju så maffiga bilder till den låten från rymden. Han var lika impad han med över färgerna och bilderna i rymden. Sen låg vi och diskuterade svarta hål innan vi somnade..( romantiskt va Räcka ut tungan )

medde
0

#4 Blir lite avisFlört. Skämt o sido, så kul att höra:-)

nera
0

* Fniss fniss..* Nu har jag fått sagt det här intressanta  också till karln min, och han hade inte en susning om det här heller…YESSSSS…Flört

medde
0

#6 OOOO YES!!! Härligt nera, nu blir jag glad på dina vägnar, vad ska vi hitta på näst då?

nera
0

# 7 Ja jag vet inte..Har du nåt intressant på lut??

medde
0

#8 Ser fram imot det var talade om nera!