Jupiters måne I0
Har en väldigt ledsam historia bakom sig, enligt denna gamla myten.
I0 Var enligt myten en ung kvinna som Zeus förvandlade till till en ko! För att skydda henne från hustruns enorma svartsjuka och hennes vrede. Men detta hjälpte inte alls. Hera kände igen flickan och då skickade en broms för att jag och plåga henne till andra sidan av medelhavet. Man kan även säga att satelliten IO är plågad av ständigt pågående vulkanisk aktivitet.
I0 Är den tredje största månen av jupiter, och är något större än våran egen måne.Den ligger nära jupiter och finns på ett avstånd som ligger på ca 422 000 kilometer. Detta gör den till den innersta av de fyra galileiska månarna.
Det är den svavelhaltiga lavan som ger I0 den typiska fläckiga yta och färg. Man har sett hundatals svavelreptioner sprida sig öven månens yttersta lager, då med plymer av rött och gult svavelstoft som slungas upp i den väldigt tunna atmosfären av svaveldioxcid.
Det kan också finnas en möjlighet att I0 kan ha en egen järnkärna, vilket då skulle betyda att den kan ha ett eget magnetfält.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag söker en länk där jag kan länka till. För denna måne är något väldigt speciellt vacker. Det kan jag lova er!
Hittade en bild
![]()
Foto:Nasa
Wow! Ja, denna var verkligen speciell! Och en brokig historia har den också dessutom.. 

Vacker bild på Io och intressant att höra om hennes mytologiska namne:-)
Tycker månen är så speciell i färg, och alltid kul om en story bakom.

Härlig bakgrundshistoria. Tycker själv att den ser ut som en möglig rund planet. Det kanske har med svavlet att göra. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
VStämmer ang svavlet. Men tycket det är så "häftig" att se på .
Ja den ser nästan ut som en apelsin som håller på att mögla..hi.hi..
det var en bra jämnförelse, men visst är det lite läcker med denna färg. Tycker den ser "mjuk"ut

Som en mögelost :-). Men det är ballt alltså. Det var bara känslan jag fick av bilden. /Vanessa
Mögelost? Kul:-) Du har en helt undebar fantasi ser jag! Skämt o sido kul att höra era jämnförelser
Ja, en klotrund mögelost..
Nu börjar att riktigt små le här vid datan, tack! för ni gör min lördag kväll lite kul:-)

Skönt, ett leende skadar inte någon. /Vanessa
#14 Nej verkligen inte.
Sak jag skriva om mer om dessa månar som finns runt Jupiter?
# 16 Ja, såklart du ska dé 
#17 Du tar jag det som en önskan, och kommer att göra det. Kul!
Har glömt detta som jag lovat, ska sätta fart, sorry för min glömska
Jamen jag gör det också. ska iväg med hunden i dag, sen hämta mamma, sen ridskolan med tösen, sen ska jag nog hinna med detta. Många sen!
Ta det lugnt, och stressa inte medde. Du hinner nog ska du se 
Jag vet inte vad ta det lungt är! Skämt o sido tycker detta är så kul att det inte stör mig ett dugg.
Vad bra 
Det är så kul att vara här med er alla!
Dito 
Lyfter upp denna lite då mondeo har jupiter som favorit planet, då kan det vara lite kul att läsa om denna "vackra" måne. Hoppas jag.