Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 3531 ggr
medde
0

Jupiters ringar

Jupiter

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0
Jupiter's Rings Revealed

Why does Jupiter have rings? Jupiter's rings were discovered in 1979 by the passing Voyager 1 spacecraft, but their origin was a mystery. Data from the Galileo spacecraft that orbited Jupiter from 1995 to 2003 later confirmed that these rings were created by meteoroid impacts on small nearby moons.

As a small meteoroid strikes tiny Adrastea, for example, it will bore into the moon, vaporize and explode dirt and dust off into a Jovian orbit. Pictured above is an eclipse of the sun by Jupiter, as viewed from Galileo. Small dust particles high in Jupiter's atmosphere, as well as the dust particles that compose the rings, can be seen by reflected sunlight.

Källa:http://www.nasa.gov/home/index.html
Gäller inlägg 0-1

vanessa
0

Sammanfattning på svenska.

Jupiters ringar avslöjade

Varför har Jupiter ringar. De upptäcktes 1979 av den passerande Voyager 1. Galileo som kretsade runt Jupiter 1995-2003 bekräftades det ringarna skapats från meteoritnedslag som slog ner i de små närstående månarna.         

Vilken fin bild. En sådan ring, eller snarare armband skulle man ha :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

Kan bara hålla med.

medde
0

Jupiters huvudring avbildades av sonden Galiloe med solen bakom planeten. Halon och spindelsvävsringen avslöjas endast om huvudringen överexpeneras. Deta var bara lite kul fakta om inlägg #0

medde
0

En bild på en av Jupiters månar Callisto
Callisto, a moon of Jupiter, is covered with craters produced when asteroids and comets struck its icy surface. Beneath the surface may be an ocean of salty liquid water.

Foto

: //www.nasa.gov/home/index.html

medde
0
medde
0

Tycker denna planet är så vacker att titta på.

nera
0

Oj vilka fina bilder!! Jag puttar upp dem så vi får se igen Skrattande Callisto -månen där ser ut som en färgad discolampa..ha ha..Men mycket vackert Glad

medde
0

#8 Färgad discolampa! Gillar dina jämnförelser, det är allt fån stekta ägg till nu disco:-)

nera
0

Ja, jag vet..Jag har ett rejält utbrett bildseende eller vad man ska kallad det…Hoppas det inte gör något,  Generad men det är så himla lätt att associera…Flört

vanessa
0

Älskar associationer, så fortsätt med dem. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

Ja men det vill jag ju att nera ska göra. Tycker det är så enormt att höra, och visst ligger det sanning i det hon jämnför med. 

Go for it girl!

Buuc
0

Helt fantastiska bilder.. Och härlig info också! Men jag håller mig till att Saturnus har de vackraste ringarna och dom enda riktiga ringarna. ;P

medde
0

#13 Viist är dt fina bilder.  Det som är kul är att alla verkar ha "sin" favorit planet.