Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 488 ggr
[LenaB]
0

Bakterier på rymdfärd.

Hörde något om att bakterier skulle bli farligare efter att de vistats i rymden!? Någon som känner till det?

Vh LenaB

Starfall
0

Inte en aning. Har inte hört att de kan komma ut i rymden ens:) Hoppas någon annan vet:)

Kramar/Carro

medde
0

Har inte hittat något heller av värde just nu, sitter och söker läser allt jag kan komma över. Men skam den som ger sig, klart jag söker vidare eftersom jag ej vet något om detta, återkommer.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

moondancer
0

av vad jag har förstått så kan mutationer uppstå snabbare när bakterierna blir utsatta förstrålningen i rymden.

Men jag tror inte att jorden har så mycket att frukta av bakterier som komemr från rymden. De flesta bränns ju upp i atmosfären pga den stora friktionen som blir under inträdet i atmosfären

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

medde
0

# 3 Det har du alldeles rätt i. Tack:-)

Jag tror också rätta mig om jag har fel, att även LenaB undrade vad som hände då det var bakterier med på en rymdfärd, vet du det blir jag ännu gladare, om det inte var det hon menade så vill jag även veta detta ändå.

moondancer
0

hur menar du? mer specifik fråga tack:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[LenaB]
0

Jo, jag hörde/läste någonstans att man hade haft med någon typ av bakterier (experimentsyfte)på en rymdfärd för att se hur de reagerade. har för mig att jag läst i någon Illustrerad vetenskap…låter det vara osagt vilken tidning. Ska se om jag kan leta rätt på det.

vanessa
0

Det har stått i flera tidningar, bland annat här i DN. Bakterien de skickade ut var Salmonella. Den förändrades och blev farligare. Det hade med tyngdlösheten att göra, då bakterien inte stötte på något motstånd så att säga. Om jag fattat det rätt. Vilket påminner mig om att astronauterna, i varje fall förut, hölls isolerade från människor i allmänhet en tid innan rymdfärden. Inte för att de kände till detta med bakteriens påverkan, men väldigt klokt för att ha en person med influensa där uppe hjälper ingen. Och nu när de har papper på det hela känns det ännu vettigare. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

#7 Tack för denna länk till DN. Så himla intresannt att läsa,

Buran
0

En uppföljning på ämnet. Det finns mikroorganismer som kan skada delar på kapslar och stationer i rymden. Läs mer här

Was the Mir space station being eaten by a mysterious fungus?

Attack of the space microbes

www.socgenmicrobiol.org.uk/pubs/micro_today/pdf/050801.pdf " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Space bugs

"den här är en annan, en Airfix"

medde
0

Mir being eatten… Detta måste jag se vad det ä`r.