Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1564 ggr
Ayena
2008-06-13, 23:34

En fråga om månar

Jag sitter här och grunnar på något som jag måste ha svar på. Det är kanske jättedumt att fråga, men jag undrar om månar roterar som planeter. Vår måne vänder ju alltid samma sida åt jorden.

Annons:
Knirken1
2008-06-14, 01:15

Har också funderat på bla detta med månar. Efter diverse läsning & funderande har jag bl.a "fått in" följande "möjliga" sanningar.

Jordens måne, "Månen" roterar ganska sakta, så dennes "eget" rotationsvarv/att själv rotera runt ett varv, tar ca 2 jordveckor. Jordens snurr/varvtid känner ju de flest till förhoppningsvis (dvs 24 timmar). Därför far alltså månen "förbi ovanför" tex Sverige relativt ofta när dess bana håller sig "här över" pga att alltså jorden roterar så relativt "fort".

(Tänker ej på sk "pulsarer" nu. De är ju helt makalösa på att rotera fort, och speciellt med tanke på deras stora dimensioner, "Huvaligen!") (Kolla PULSAR i Wikipedia!!! Tur man ej "bor" på en sådan om man nu bara tar en sådan sak som snurrandet)

Orsaken till att  månen vänder en & samma sida mot jorden hela tiden har jag hört diverse knepiga förklaringar till. Någon sade till mig att slumpen alltid är större än noll och detta är förklaringen till "fenomenet" menade han. Sanningen är nu en helt annan "händelsevis" av vad jag konstaterat. Just  jordens måne har en rejält förskjuten koncentrerad tyngre massa där inne i innandömmet/"maggenFundersam". Masscentrums förskjutning i månen leder till en riktad dragningskraft till/mot jorden (som vi sedan kikar upp mot månen ifrån), & således då bara får se tyngsta delen av.

Man kan ju undra hur lång tid det tog för månen att vicka in sig i detta läge. Det var nog ett ganska tidsödande "företag" för månen innan den hade "gungat in sig" så att säga. Prova att vända din cykel upp & ner och sätt snurr på ett hjul. Om det har något så när bra lager & dessa är hyfsat smörjda så ska den del av hjulet där ventilen sitter vända sig mot jorden till slut. Vipps så inser man ändå lättare hur det kan hänga samman med månen och dess inställning mot "oss".

Rotationsfarten dem emellan ser sedan till att de ej törnar samman som tex 2 såpbubblor lätt gör (Hur skulle det bli? Då får man väl gå ner i källaren antagligenGlad , då?.). Gravitationen utgör ett "snöres" funktion ungefär, och rotationen runt varandra ser till att de håller avståndet så konstant. De saktar dock faktiskt in lita granna hela tiden men det är knappt märkbart & tur är väl det.

Detta gäller nu "våran" måne. Säkert finns samma fenomen runt om bland andra planeter och dess ev månar, samt kanske också den situation då ingen ordning råder med detta med vilken sida som vetter mot en/någon "månes planet". Total oordning mao. Alla sidor kanske syns av en sådan måne från en ev observatör från en sådan planet från tid till annan.  Hej/Kn1

Knirken1
2008-06-14, 01:46

Nej!!! Måste vara fel. Det jag skrev, i #1, att månen snurrar ett varv på två veckor.

- Dess "dag" (= halvt varv alltså) är väl 2 veckor, och dess natt då också 2 veckor. Detta blir ju 4 veckor totalt vilket är en månad (Dvs ett månvarv runt jorden, eller hur!?) och på så sätt har ju månen klarat av att fixa detta med att bara visa en sida för oss "jordbundna jordebor".

- Har jag "krånglat till det eller har jag krånglat till det" igen. Fundera på detta om Du/Ni orkar.      Hej/Kn1

Ayena
2008-06-14, 01:51

Men om månen vänder samma sida mot jorden så kan den väl inte rotera utan den står väl stilla i sin omloppsbana?

Väll?

Knirken1
2008-06-14, 02:18

Jodå!

- Tänk Dig att månen ju vandrar runt jorden på en månad. Jorden snurrar/roterar på som den vill i sin egen fart för sig, men får bara se ena sidan av månen, som vanligt, jämt!!

Hur ska månen fixa detta att bara visa ena sidan och ändå förflytta sig runt oss/jordebor ett varv?! (En månad har fått sitt namn av att månen just fixat att ta sig runt jorden ett varv). Jo! Den vrider sig runt sin egen axel på exakt samma tid. Så måste det ju vara. Skulle den ej fixa detta så skulle vi ju rent av få se någon annan del av månytan men det får vi ju inte.

Först att ordna så att vi på jorden fick se "baksidan" av månen var väl någon Rysk/Ukrainsk/Kazakstansk med Bajkonurbasen osv (dåvarande Sovjet) satelit som for runt där på baksidan av månen ca 1959 eller när det var, och fotade. Hej/Kn1

medde
2008-06-14, 12:21

Vilken intresannt läsning jag fick i denna tråd. Hej Knirken 1 Det var ett tag sen vi såg dig här. Kul att du är tillbaka:-)

Mycket klok och bra fråga och bra svar , så jag håller mig tyst och bara läser och bergrunnar just nu!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ayena
2008-06-14, 16:16

Och jag kliar mig i huvudet - polletten trillar kanske ner snart!

Annons:
medde
2008-06-14, 19:34

# Vad är det du undrar över? Kan jag hjälpa dig? Vill inte att du ska bli snurrig!

Buuc
2008-06-14, 21:24

Lustigt, det har jag aldrig tänkt på.. :/ Aja, intressant är det iallafall! Något att fundera på. :)

medde
2008-06-14, 21:27

Mycket intresannt, undrar du något Bucc hör av dig igen.

Ayena
2008-06-14, 23:01

Jag är med nu i tänket, behövde bara lite tid på mig.

Så kommer fråga nummer två, roterar alla månar eller är det olika?

medde
2008-06-15, 14:12

Titta in på inlägget om Triton, där har du även en massa info om rotation.

medde
2008-06-15, 14:59

Pluto och Charon (måne) Roterar alltid så då båda vänder kropparna alltid åt samma sida mot varandra.De har då samma rotationstid. den är 6,38 jorddygn.

En av Neptunus månar S/2002N 1 rör sig med en starkt lutande och elliptisk bana. Detta är några av dom alla månar som roterar.

medde
2008-06-15, 15:05

Fyller på med lite mer. Det finns även Himalia-gruppen som är 5 st månar, dessa roterar runt Jupiter.

Annons:
Ayena
2008-06-15, 17:19

Jag ska berätta varför jag satte igång denna tråden. Jag läste nämligen någonstans att månen var konstgjord, att denna var gjord för att tjäna som någon slags observationsplattform mot jorden. Det var just detta att månen inte roterar man använde som argument för att den var konstgjord.

medde
2008-06-15, 19:24

Oj! Månen konstgjordFundersam Vad kan jag säga Hmmm… saknar ord.

medde
2008-06-15, 20:28

#14 Om du minns var du läste detta, vore det spännande att få läsa detta. Länka gärna dit.

Ayena
2008-06-16, 02:23

Ska försöka leta upp det i morgon - nu är det natta här.

medde
2008-06-16, 11:48

#17 Tack! Vad snällt, detta vore intresannt att få läsa detta i helhet.

Ayena
2008-06-17, 12:28

Det diskuterades på ett forum och där påstods att månen inte hade uppstått av sig själv utan tjänade som någons slags plattform. Jag har försökt hitta detta men tyvärr.

Personligen tror jag dock att månen är lika äkta som jorden, och har nu månen en egen rotation i sin bana runt jorden, så håller i alla fall inte resonemanget att månen skulle vara konstgjord.

medde
2008-06-17, 12:42

Klart att månen är äkta vara! Men om du kommer på var du läst detta, så säg gärna till var. Vore så kul att få läsa detta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: