Astronomi iFokus

Astronomi

Etikett: jorden
Läst 1744 ggr
medde
0

Meteorit upphittad i sverige

Har ni hört eller sätt at det var 2 st amatörarkeologer som hittade en stot meteorit på 1,2 intill en byn Kitiöjärvinorr. Detta är den största meteor som hittats i sverige. Även troligtvis den största i Euoropa.

Jag lägger in länk till Svt Rapport där finns en bild på den!!Samt lite intresannt inormation. Klicka här

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
0

Vilken otroligt stor meteorit. Den skulle man inte vilja få i skallen. De vill sälja den till naturhistoriska, jag skulle skänka den. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

[stblues35]
0

#1 Nä det gör nog lite ont:)

medde
0

#1 Ja inte vill jag ha den i skallen, men skulle gärna velat ha hittat den:-) Men vems är den igentligen? som man kan sälja eller ge bort den.

vanessa
0

Upphittarens antar jag. Men jag tycker personligen att det är allas. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

nera
0

Ja det skulle vara häftigt att få hitta en meteroit

medde
0

Vi fär väl ut och leta nera!

nera
0

Ja, man kanske har snubblat över meteroiter utan att man fattat vad det varit..Förvånad

medde
0

I sanningens namn så visst kan det ske. Tyvärrr

Buuc
0

Jag och pappa satt framför TV:n när jag fick syn på detta på text-tv.. Jag beordade farsan att genast 'trycka in' numret på artikeln. Mycket intressant, må jag säga.. Lite spännande, såklart. ;)

Ayena
0

Hur ser man skillnaden på en meteorit och en vanlig stenbumling?

medde
0

Det är väl det som gör att man missar en meteorit, att dom  första ögonkastet ser lika ut.

Asa-N
0

Jösses vilken stenbumling!! Den vill man inte ha på foten heller skulle jag gissa :O)

medde
0

#12 Inte jag heller, men jag skulle vilja ha hittat den. Var så säker på det, men som vanligt så blev det någon annan. Men skam den som ger sig, en dag…….

medde
0

#10 Jag har lagt in en ny tråd, där det finns en länk i den till mycket intresannta svar om meteoriter, Klicka

MickiRosa
0

hmm kan det inte vara så att typ en sten som trillat från himlen gjort ett typ rättså stort hål i marken el nåt? :P

medarbetare på Hamster.ifokus

www.Ulltussenshamstrar.com

[stblues35]
0

#15 Beror lite på vad stenen har i sig, är det järn och så, då blire stort hål och den vill du inte ha i pannan:)

medde
0

#16 Ja inte vill man ha den i pannan.

#15 Visst har det kommit ner där det blivit stora hål av nedslaget, stora så du kan köra bil runt och titta.