Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketter: rymdenuniversum
Läst 1762 ggr
medde
0

Stjärngrannar.

Den närmaste stjärngranne heter Proxima och ligger i den fina stjärnbilden Kentauren. Denna ligger ca 4,2 ljusår bortanför våran sol.

Om vi skulle säga att till exempel jorden vore stor som en tennisboll skulle den närmaste stjärna vara ca 212 000 kilometer bort.Detta kan kanske vara lite svårt att få grepp om. Så vi byter. Om vi då säger att solen är 1 mm i diameter, som punkten blir i den här meningen. Då skulle det bli som att Proxima ligger cirka 30 kilometer bort. Närmaste galax, Andromedagalaxen som i det verkliga ligger på ett avstånd av 2,2 miljonerLjusår bort. Men skulle i den skalan ligga 16 000 000 kilomter bort. Inga små avstånd vi talar om här inte.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Oj oj! Ja det är avstånd som man inte kan få grepp om  riktigt..Tänk va..

medde
0

Det är så intresaant och mäktigt då man tänker på dessa avstånd.Längre ut vill man ju även till tills vad det varit nu. Men det kommer nog en dag det med.

Denna kommentar har tagits bort.
vanessa
0

Jisses vilka avstånd. Enorma verkligen. Och den är närmst. Det tar tid att åka dit om man nu skulle få för sig det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

#4 Men har vi inte alla tid som finnes då?

vanessa
0

:-)

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Starfall
0

Wow! Tänk vilka avstånd det finns i rymden. Och jag som klagar över några mil ;)

medde
0

#7 Jodå det ska man inte göra. Men jag gnäller bara det är på andra sidan centrum, bilen tar jag då direkt.