Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 678 ggr
medde
2008-06-15 22:27
0

Venuspassage

Det här fotot visar en Venuspassage. Den första Venuspassge som upptäckets var 1882. Men den nästa som kommer att inträffa är 6 juni 2012. Sen kommer vi att få vänta på nästa ända tills år 2117. Så påmminner jag er i god tid. Att inte missa detta.

Foto:NASAVenus Transit from TRACE spacecraft

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-06-16 07:30
0

Du får verkligen påminna mig år 2117, får då är jag nog rätt gaggig :-). Spännande den som händer inom överskådlig tid. Det är rätt snart i kosmisk tid så att säga. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Farwuq
2008-06-16 10:07
0

Den senaste Venuspassagen observerade jag genom att projecera solbilden på en pappskiva.

Lätt som en plätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2008-06-16 11:45
0

#1 Vanessa, du har en tidigare som då kommer att inträffa 2012 den glömde du. Då kanske vi inte är så "gaggiga".

#2 Kanske det är någon som vill veta hur du gjorde. Har du lust att berätta?

Farwuq
2008-06-16 13:17
0

Jag gjorde en massa konstiga försök men jag vill minnas att det som blev bäst i experimentserien var användandet av ett stort förstoringsglas och en pappskiva.

Gör som när man använder förstoringsglaset som brännglas men håll inte pappskivan i fokalpunkten utan länge bak.

För att lära dig knepet börja då med att ta förstoringsglaset och titta på en avlägsen byggnad eller träd. När du ser en tydlig bild på det upp-och-ner vända föremålet genom glaset så har du rätt avstånd. Nu har du klurat ut avståndet mellan pappskivan och förstoringsglaset. Nästa steg är att öva på Månen. Håll avståndet mellan pappskivan och glaset och försök få Måne, förstoringsglas och pappskiva i en och samma linje. Om du lyckas få en bild på månen på pappskivan så har du lärt dig knepet. Gör sedan samma vid Venuspassagen.

När jag gjorde det så såg jag solskivan med en liten svart prick, pricken var Venus.

Är du smart så fäster du förstoringsglas och pappskiva på ett kvartskaft eller annan stav, då blir det lättare att fixera avståndet glas-pappskiva.

medde
2008-06-16 13:24
0

#4 Tack! För din hjälp och förklaring, detta kan nog vara till kul nytta. Klart att vi är smarta här:-)

Farwuq
2008-06-16 23:44
0

Jag vill nu minnas att avståndet mellan glaset och pappskivan är 2x brännvidden. Undras om jag minns rätt.

Fundersam

vanessa
2008-06-17 01:01
0

#3 Därför skrev jag detta efter gaggighets kommentaren: "Spännande den som händer inom överskådlig tid. Det är rätt snart i kosmisk tid så att säga."  Fast jag borde ha varit mer klar i texten. Men det är svårt fem på morgonen :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-06-17 12:43
0

#6 Tack! Tror på dig att du minns rätt nu!

#7 Du är för go du Vanessa!

medde
2008-07-06 23:09
0

Lyfter fram denna om det är någon som kanske vill testa att göra det som Farwaq förklarar i inlägg nr 4, mycket kul pyssel att testa sig fram på.