Myter om solen.
Gamla civilisationer betraktades ofta solen som en mäktig gud, Denne då bringade ljus och liv. I Grekland dyrkades solguden Apollon.
Vet ni några mer myter så skriv gärna ner dom i tråden.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Oj, ja man har ju läst en del om sånt, så nu måste jag tänka. Får återkomma om det här 
#1 Jättekul nera om du hittar på något.
Har du kommit på några nera?
Egyptierna dyrkade solen. Lika Maya Indianerna också.
är allt jag kom på nu..
Det är ju många som dyrkat olika solgudar. Nu var inte historia mitt starka ämne i skolan, det erkännes *S* men nästan de flesta indianstammar hade väl sin solgud om jag inte minns alldeles galet.
Jag fuskar som vanligt.
Wikipedia :
I många kulturer har man dyrkat solen som en gud. I Grekland talade man om Helios, i den babyloniska, arameiska och assyriska mytologin talas de om Shamash, i Egypten om Ra, i Indien om Surya.
I Romarriket hade man guden Sol Invictus, vilken troligen är den gud som gett oss ordet för det glödande klot som till synes rör sig över himlen. Sol infördes av den romerske kejsaren Elagabalus, själv hämtad från det forntida Syrien, där han var överstepräst över kulten av gudomen Baal eller El-Gabal, som latiniserades till Elagabalus. Under hans korta regeringstid åren 218 - 222 var det solguden Elagabalus Sol Invictus som blev den påbjudna religionens huvudattraktion.
I Norden dyrkades inte solen som en gud, utan solen utgjorde ett av de fyra elementen, nämligen eld. Man hade i stället ljusguden Balder.
"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"
# 6 Åhh tack mondeo! Det är tur att du finns härinne och håller ordning på historiena….hi-hi..
#7 Kan bra hålla med dig nera. Tur att vi har mondeo som håller rätt på oss i bland.
Tack mondeo. Mycket intresannt läsning.