Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdenuniversum
Läst 1787 ggr
medde
0

Universum/Teorier

Många astronomer har genom hela historien försökt att skapa bilder och teorier om att då ett försök förklara hur stort universum är. Dessa har ändrats många gånger, här är några exempel på hur det ändrats.

Aristoteles, omkring 350 fvt sade då Aristoteles om att jorden måste vara ett centrum i solsystemet och universum.

Copernicus,  1543 trodde Copericuus att jorden skulle kretsa runt solen som de andra planerna.

I  dag vet vi så mycket mer, och vi vet att vår sol bara en av alla stjärnorna i hela vintergatan. Samt är en av otroligt många olika galaxer i univerum. Tänk vad allt ändras med tiden, vad kan finnas och vad kommer våra barn barn att veta i framtiden?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Bra fråga igen medde Glad 

Ju mer vi får reda på, så kommer ju teorierna ändras om solsystemet och desss storlek. Man kan ju bara titta på geografin och alla länder på vårat jordklot. Hur har inte det ändrats om i alla nya kartböcker som kommit ( för att ta en jämförelse nu bara ) En atlas idag ser ju definitvt inte ut som för hundra år sedan, eller bara för 50 år sen. Lika blir det med rymden också. Tror jag.

medde
0

#1 Klokt svar nera. Hoppas fler svarar med något, detta är så spännande.

medde
0

Ingen annan som tror något? mondeo måste nog ha några bra svar, detta är jag säker på :-)

wobafgkmrns
0

Det var ju inte så våldsamt länge sedan som Hubble visade att det fanns andra galaxer än vår egen(1920 tal?), innan dess trodde man att endast vår galax existerade

Teleskopet med samma namn har ju också visat på att universum är oerhört komplext och många gånger mycket vackert!Skrattande

mondeo
0

Universum är större än sig själv!

Univerum växer hela tiden. Alltså måste det finnas något utanför universum…..nä nu svindlar det, jag blir alldeles konfys!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

medde
0

#5  Nej då mondeo inte du inte! Men visst är der enormt att universum växer hela tiden. Undrar ni vi kan få kanske några svar om vad som finns där ute. Mend en dagen kommer nog när vi kan ta oss ut till andra galxer.

#4 Visst är Hubble fantastiskt, helt enormt. Tycker det är synd att detta teleskops tid är över en dag. men det ska bli väldigt spännande att se vad det nya kan hitta, samt alla dessa bilder som den kommer att visa.

medde
0

Min dotter har väldiga grubbler nu, då dom visade på filmen på Tekniska att solen kommer "äta" upp jorden en dag. Försöker säga att detta kommer inte att ske på miljoner år. Funkar inte. Någon som har ett bra förslag att hjälpa min tös?

wobafgkmrns
0

#7 Solen har levt halva sitt liv nu, så lika länge som solen har funnits lika länge kommer den att finnas.

Om människan finns kvar vid det laget så har hon säkert hittat ett sätt att ta sig till ett annat solsystem.

medde
0

#8 Det är precis vad jag försöker säga till min tös. Men grubblerna blir stora i hennes huvud.

nera
0

Ja vi har nog utrotat oss själva isåfall innan solen slocknar.. Fundersam

medde
0

Sant som sagt, tyvärr

Ayena
0

Universum växer men kommer stanna och dra ihop sig igen - det är Guds andetag!

medde
0

#12 Nu blir jag nyfiken då du säger guds andetag, vad kommer att hända med oss människor den dagen "solen" äter upp våran planet? För att sen slockna.

Knirken1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja! Universums "utseende & natur" är som i alla tider "en nöt" att fundera över (att knäcka heter det väl?!). Svårt är det att fundera ut tex utsträckning/storlek på något som egentligen mest består av "ingenting". Hur tar "ingenting" slut tex ?! Där finns ju då något eller…? Visst finns en massa stjärnor och planeter mm, mm, men mest tomrum. Annars skulle ju våra rymdfarare få det onödigt jobbigt tex på sin resor med månen som mål tex. Den mörka materien som universum kanske är fullt utav är ännu en teori (man letar just nu i Cernlabbet, & en svensk dam leder jobbet!) som om den/det kan verifieras/identifieras ger nya förklaringar på somliga frågor.

- Intressant är ju att Dogonernas lärde + alla där (folket/kulturen som jag tidigare surrat om som bor där i Mali i västra Afrika) i ca 4 tusen år (jmf Kopernikus insikt + hans datum för den!) påstått att jorden är en klotformad himlakropp. DEn islamiska regeringen i Mali är jättesur + nervös! på dem & försöker få tyst på dem hela tiden, (det står ju inte så mycket i deras heliga "instruktionsbok" om Nommerna från Siriusområdet precis!) men de (Dogonfolket) håller på sin uppfattning som de har, klär sig + dansar vidare sina danser & firar sina "fiskformade vänner (nommerna) "ändå sedan "då" (tiden för besöket från Sirius b. De landade förmodligen i dåvarande Egypten egentligen men de tradionella budskapen finns ej kvar där. Jo faktiskt på somliga bildstenar i gravar och liknande i Egypten finns "de" avbildade, men berättelserna & kulturen är borta där). Kolla gärna Robert Temples forskning & resultat, + andras om detta. Finns en hel del på You Tube också.

Medde! Lugna din flicka med att när vår sol "fått fnatt, blivit "dryg" att bo intill osv, så har människorna dragit iväg för länge sedan.

- Om mänskligheten på ca 100 år gått från några meters skutt med de gamla flyggrunkorna man pysslade med då (tex Wright bröderna år 1903, mfl.) till rundningarna + "bilrally"/åkning på månen sedan länge tillbaka nu. Hur ska det då vara med människornas fortskaffningsmedel/"åkdon" om några miljoner år?! Vi pyser helt enkelt iväg till behagligare platser då. Det är lugnt. Varför inte ta del i funderingarna på bra rymdfarkoster/motorsystem (& tex gravitationsproblematiken) redan nu. Alla ideér är intressanta. (Det går egentligen bra med befintlig teknik, men varför inte ta fram bättre maskiner) Vi har ju som sagt var några miljoner år på oss att klura. Hej! /Kn1

Knirken1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En arbetskamrat till mig påstår sig ha svaret på univerums utseende, och han tvivlar på att han kan bli överbevisad om teorins ev felaktighet. Han är smått entusiastisk över sin världsbild. Tja! Vem vet. Den lyder som följer::::

Han menas att vi lever i en liten mikroskopisk värld sett ur en viss jättestor (för oss, för stor för att kunna uppfattas) "varelse" som egentligen är en enorm kemist/biolog/fysiker. Denna enorma "skapare"(!!?) jobbar i en sorts laboratorium. Ev bland flera… "medarbetare" som labbar med andra liknande "försök".

Dock tror min arbetskamrat att vi just nu hälls ut ur det "provrör" vårt universum experimenteras med, ner i vasken, för "Laboranten" har förmodligen nu konstaterat (med sitt mikroskop) att det gick snett med försöket "människa" bla. Människorna blev helt enkelt för knäppa, förjugna och elaka. Hm…! Låter nästan som någon sorts "skapelseberättelse" bland alla de andra "tänkta", men hans ver är rätt kort. (Bifogade fotot kanske visar utloppet på det upp & nervända "provröret". Näe…Skämt åsido eller….!) Hej!/Kn1