Olika teleskop
Vi har många gånger talat om Hubble telskop och hur fantastisk detta teleskop är. Men det har varit fler än Hubble upp och gjort bra saker. Tänkte ta upp några andra teleskop och ge liten kort info om dessa. Men vi kan väll börja med en liten kort en om Hubble,
Hubble Space Teleskop: 2,4 spegel och flertal intsrument och olika kameror för det optiska områderna och i ultraviolett.
Chandra: Detta teleskop har spektrometer för röntgenstrålning. NASA:S
Odin: Detta var delvis ett svenskt projekt, denna sändes upp i en bana 2001 i februari. Radioteleskop för astronomiska samt atmosfäriska studier, av då som molekyler i rymden som ozon, syre och även vatten.
Cobe: Cosmic Background Explorer, denna hade instrument för microvågor samt infrarödstrålning.
Hipparcos: Dett var en en astrometrisk satellit som bestämde mycket nogranna parallaxer och även egenrörelser för ca 120 000 stjärnor. ESA:S
Men för att kunna studera objekt i solsystemet i detalj är rymdsonder av en mycket avgörande betydelse. Det har sänd upp sonder som till exempel Mariner, Viking, Pioneer och Voyager, Kometen Halley kunde studeras i detalj just av en rymdsond.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack för denna info medde. Var något nytt igen 

Intressant, tack för infon. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Kul att någon tyckte detta var lite intresannt.
Ja de här var intresant medde helt klart :)
Tack för infon
Ni är snälla ni, kan tala om att jag har lyckats att ha sönder ett av min tös teleskop härom kvällen
Vilket inte alla var min mening eller kul. Men med lite tur så kommer jag att kunna fixa ihop det igen. Annars ligger jag dåligt till.
Klart detta var intressant medde
Många nya namn att lägga på minnet här ..

Medde, jag kom på en idé till en artikel! Teleskop!! Jag funderar på att köpa ett, men jag kan inte mkt om sånt. Tkr du borde skriva om både nybörjarteleskop och avancerade! :D
#6 Tack nera!
37 Tack för tråd idéen, det ska vi nog kunna fixa:-)