Meteorider
Jorden drar till sig cirka 200 000 ton meteoroider per år!!! Men de flesta brinner upp i atmosfären, men det finns dom som klarar hettan och når ända ner till marken och slår ner som meteoriter. Deras färd ner kan vara väldigt spektakulär med ljusa eldkulor och även ljudknallar kan förekomma. De som är riktigt stora slår upp kratrar, det finns bland annat en enorm i Arizaöknen i USA.
Meteoriter finns huvudsakligen i två olika former: sten och järn, Sten bstår av just mycket sten som på jorden, men järnmeteoriterna består av järn, nickel och även en liten blandning av kobolt.
Dom mesta verkar komma i från asteroider, men även vissa verkar komma ifrån månen och Mars.
Länk till fakta om Barringerkratern
Så nu tänker jag nog titta upp lite oftare, så jag inte får en "sten" i huvudet:-)
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Nyttig och bra information, Medde, så duktig du är! :)
Men jag kommer aldrig klara av att inte blanda ihop allt! Meteor, Mereorit, Meteroid, Asteroid… x'D

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#0 Du kanske tänker på Toyotas reklam film för Tacoma pickup den fanns på nätet i många upplagor där det hävdades att det skulle vara på riktigt (en s.k. "urban legend") men man skall aldrig säga aldrig…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Mera bra läsning. Tackar 
#1 Klart du kommer att göra Buuc, liter på dig!
#2 Tänker nog på allt, för vem vill ha denna "lilla" sten i huvudet?
Jag duckar för allt ovan huvudet
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥