Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 2730 ggr
precis
0

Månförmörkelse natten 16:e-17:e?

Jag hörde en notis om det här på TV, kunskapskanalen tror jag. Det sägs att det ska bli en partiell förmörkelse som ska synas tydligt över hela sverige. Månen kommer bli rödaktig, om det är molnfritt.

vem har koll på läget? och vilket väderstreck månen kommer synas bäst? om den går lågt eller högt upp? Jag funderar på att gå ut och ställa kameran på ett stativ och ta en lång sekvens bilder…

StefanW
0

#0 Förmörkelsen börjar kl 21.36 och slutar 00.45, natten mellan 16 och 17 augusti. Månen kommer delvis, men inte helt in i jordens skugga utan den översta delen kommer hela tiden att vara solbelyst och kommer att bli röd.

Bor man i närheten av Borås så kan man bege sig till Borås Astronomisällskap, de startar kl 20.40, kontaktperson Jan Andersson tel.0709583829

eller så finns Göteborg med Slottsskogsobservatoriet och de har visning kl 21.00 - 01.00, Se mer på deras hemsida

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Ayena
0

Tusen tack för denna information. Hoppas på molnfritt den kvällen, detta är ju inom rimlig tid.

Ska genast anteckna i almanackan!

Buuc
0

Åh vad kul! Hoppas hoppas hoppas på att det blir molnfritt och att man ser nåt här! Jag ska bannemig stanna uppe, det är ju på kvällen till på natten, och försöka fota lite. :)

vanessa
0

Hoppas jag minns, älskar månförmörkelser. Brukar alltid gå ut och titta på det. Får hålla tummarna. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

nera
0

Jag hoppas att det är klart väder ikväll. Just nu regnar det och är grått, men jAg håller tummarna att det klarnar opp tills ikväll.

precis
0

#5 imorgon kväll! lördag 16:e

nera
0

# 6 Javisst ja.Tack för påminnelsen..Tog fel på dag och datum..

medde
0

Lovar att påminna dig nera!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
0

Tack medde. Hoppas på molnfritt inatt eller ikväll. Just nu hänger molnen tunga på himlen, men det regnar inte ia f.

Buuc
0

Nu har vi köpt ett stativ så jag är redo! :D

StefanW
0

Här hänger det tunga moln på himeln, men har vi tur så spricker det upp till kvällen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Ayena
0

# 11 - Samma här! Jag blev ju jättebesviken. Det har varit fint väder hela dagen, tills nu Rynkar på näsan

medde
0

nera!!!!! Du glömmer väl inte nu va!

Här är det inte så fint just nu, men hoppet lever kvar att det bli bra det är.

nera
0

Jag är asalycklig, för HÄR minsann så har det klarnat upp nu till kvällen…JIPPPI!!! Skrattande

Har haft filmmys med sonen ikväll, så jag kikar in sent nu. Ska försöka se månen sen..

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer min bästa bild när den kom fram mellan molnen!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Annars såg det ut så här

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

och så här…

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Bra bild på DN´s nätupplaga:

Månförmörkelse över landet taget över Järfälla utanför Stockholm vid 22 tiden.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

nera
0

Nu ser jag månen , den är så liten och böjd upptill..Men den är inte värst röd i a f..

Men jag har sett att det är en ganska stor del av månen som är täckt nu.. Glad

Roligt att få se.

medde
0

#16/17 Du fick ju bra bilder! Även en väldigt snabb service att få se dom! Tack.

#19 Härligt att du kom ihåg nera,, tur var väl att det inte var ljud du behövde skruva uppFlört  Lika spännande att se vaje gång.

nera
0

# 20 Jag var t o m ut på farstun inatt med kikaren för att se i närbild..Glad

Javisst var det tur att det inte var något ljud med denna gång…Flört

medde
0

#21 tur att det var igår natt och inte nu i natt som det sker, för just nu är allt grått och trist här! Vi såg riktigt bra, molnen flög förbi fort, så det var inga problem att titta

Ayena
0

Det var väldigt molnigt igårkväll och jag var ute från fem i elva till kvart över då jag gav upp. Det kom en liten glipa ungefär vid tio över elva då jag såg exakt det som visas i länken till DN. Men jag fick bara några sekunder.

Men jag har sett några andra månförmörkelser där förmörkelsen varit 100 procent och månen varit röd eller orange. Det där är magiskt!

medde
0

#23 Håller med dig att det är llite magisk över detta, då det sker:-)

Buuc
0

Jag fick några bra bilder. Orkar inte lägga in dom just nu, det får bli imorgon eller nåt. ;)

medde
0

#25 Då får vi väl vänta tills du orkar då buucFlört

Buuc
0

Här kommer två bilder! Först min favorit..

Buuc
0

… en annan..

vanessa
0

Vackra bilder ni tagit. Var själv ute och tittade på månförmörkelsen, och det är häftigt. Hur många gånger jag än ser det. Det är alldeles, alldeles underbart som det sägs i en saga :-).  Har bilder som jag tog med en ny kamera också, men det måste jag lära mig att ladda ner innan bilder kan hamna här. Suck, var la jag sladdarna… /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
0

#27/28 Men du har ju fått riktigt fina bilder Bucc, Tack för att du visade dom för oss.

#29 Men du måste väl ha lärt dig som du just lade in bild.

nera
0

Jättefina bilder på månförmörkelsen i lördags Glad

medde
0

Jag håller med dig nera! Så kul att vi får se bilderna som ni tagit. Tack till er alla!