Varför blir himlen röd?
Detta har jag grubblat på ända sen jag var liten.
Ibland ser man ju att himlen är lite brunrödaktig och molnen, som typ alltid finns med, är röda, gråbruna eller gråblå. Ibland har detta hänt om det har brunnit, och oftast vid nyår blir det även så. Dock har det hänt vanliga regnkvällar och nätter.
Så, varför blir himlen röd ibland? Har det nånting att göra med rymen?
Bucc! Hittade du rätt och fick ditt svar du sökte?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jo, men jag är nog lite förvirrad eller trögfattad..
Kan det bli så sent på kvällen eller under natten också? Alltså, påverkas himlen fortfarande av solen då, trots att det är mörkt?
Ljus är ett roligt & spännande fenomen. Betraktar vi det som en vågrörelse av "något!?" (vi säger "elektromagnetism" som tex även är naturen i värmestrålning och radiovågor. Det är därför radio går så bra i rymden, precis som ljus gör detsamma. Täta energirika vågor av magnetism!? nja..e!) så stämmer experimenten vi gör, ungefär lika såsom vattenvågor beter sig i "liknande" situation. (tex vid passage runt hörn böjer ljuset av in bakom kanten lite (faktiskt!), precis som vattenvågor gör osv. Kolla vågrörelserna vid kanten av en vågbrytare eller pir. Folk tycker det är så konstigt att båtarna "störs" av vågorna trots att båtarna befinner sig "in bakom" vågbrytarens kant.) Fenomenet syns med rätt mätknep även map ljus.
Ljuset kan även betraktas som oerhört små partiklar!!! Människorna har valt att kalla dem för fotoner. Många prylar vi använder/använt i tex elektronikens "värld", tex radiorör (transistorns föregångare, som ännu föredras av många hifi-ljudentusiaster), byger på teorin att en ström av partiklar är det ljuset består av.
Ett pinfärskt (lite spinnoff = extra utfall/insikt) resultat av försöken nere vid Cern-labbet nu (ca juli-08), är upptäckten att,, Vid test att skicka iväg en foton åt ett håll & samtidigt skicka iväg en annan foton åt motsatt håll, vilket relativt sett innebär dubbla ljushastigheten relativt de 2 fotonerna (!!???), så vid "viss störande" påverkan av den ena fotonen, så reagerar den andra fotonen ögonblickligen på det "polaren" utsätts för. Resultatet innebär kommunikation med/av någon sorts ännu obegriplig natur som sker med dubbel ljushastighet dessutom ?!. (De testar kvantfysikaliska fenomen mao). Försöket är dessutom repeterbart uppenbarligen, och månde få Herr Einstein av slå runt flera varv i graven.
Varför blir himlen röd nudå vid tex solnedgång ?
Jo! Ljuset har (enligt nuvarande uppfattning) i sin natur egenskaper av vågrörelse samt av "partikelström". Atmosfären runt jorden är ju full av kringflygande gasmolekyler som bekant. Högre upp är de glesare fördelade, och lägre ner så rör de sig trögare och trögare då alla de "andra" trycker på ovanifrån & de tyngre luft (gas) molekylerna gärna finns undertill i atmosfären. Vi säger att trycket är högre här neråt i "lufthavet".
((( Kan man få avståndet större mellan molekylerna i tex en "bubbla"/(fundera på vad som händer när man värmer innehållet i en varmluftsballong!)så uppfattar plötsligt omgivande gasmassan det som att något glest tryckts ner bland de tätare fördelade gasmolekylerna. Samma reaktion uppstår som när vi försöker trycka ner en badboll i vattnet. Vattnet trycks upp på stranden men vi det ser vi inte. Upp med bollen igen och vattnet sjunker vid stranden mikroskopiskt lite visserligen, så testa i ett badkar vid tvivel. En sorts gungbräda uppstår mellan vattnet och den nedtryckta bollen. Detta om particklarnas existens i luften.
Rött ljus är långa vågor medans blått ljus är korta vågor av elektromagnetism/svängningar i det elektriska & magnetiska fältet längs ljusets väg. Längden på dessa anger man som avståndet mellan två lika ställen i vågen. Alltså tex en topp till nästa topp, eller uppförsbacke till nästa uppförsbacke. Blått ljus= 0,0000001 meter, och rött ljus 0,00001. Allt däremellan kan våra ögon "mäta" dvs se. Dvs "regnbågens färger"). Mera rött än det vi kan se kan vi i alla fall känna som värme med tex kinden eller handen eller vad som helst på kroppen. Många djur & tex insekter har helt andra områden av ljuset som "vägledning".)))
Om ljus delas upp i tex ett prisma/trekantig glasbit, så visar sig färgerna för oss. Testa gärna. Ljus-"svängningarna" "bryter av" olika mycket= fint fördelade färger visar sig tex på ett vitt papper/i rök= kul effekt.
Och om ljusparticklarna far igenom lufthavet så sprids de olika mycket beroende på vilken vågrörelselängd de har. Blåaktiga ljuset sprids mest och far iväg åt andra håll medans det rödaktiga sprids mindre (brassar på bara!!) och alltså kan fara vidare rakt fram, ända fram till oss som betraktar "solnedgången" ståendes på jorden. Spridningen har alltså med den längre vägen ljuset har att gå då solen (för betraktaren) ligger lågt över eller strax under horisonten. Kolla gärna lite extra noggrant vid en lämplig/lite molnfriare solnedgång att en svag liggande regnbåge ofta faktiskt kan skönjas/ses. där alla regnbågens färger är med men allt ligger ner istället för som i rundad form, som vi är vana att se regnbågen annars. /Kn1
#4 Tack för ett mycket fint inlägg. Nu måste Bucc bli hur glad som helst!

#4 Det svaret bugar och tackar jag för! Då junior och jag hade en liten lektion om ljus och ljud härom dagen, nu kan vi fortsätta med den!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tackar för infon 

Förnämlig info Knirken!! Verkligen!
En kommentar kring det där med dubbla ljushastighetn bara. Hur konstigt det än kan låta så rör sig ljuset endast med den vanliga ljushastigheten. I detta fall två fotoner som skickas åt motsatta håll, med ljushastigheten. Relativt varandra så rör de sig trots detta endast med enkel ljushastighet. Högre hastighet finns helt enkelt inte. Svårt att förklara…
Mark
Jo! Jag håller med om att enligt nuvarande fysiska "bestämmelser" så kan ingen fart (på någonting känt!) vara större än ca 300 tusen km per sekund (dvs ljusets fart i vacuum).
Det kan mycket riktigt vara så om man nu kikar på (per "skott/avfyrning") de två fotonernas fart i förhållande till varandra.
Det som är det nya är kommunikationshastigheten mellan de 2 fotonerna. De studeras i varsina ändar av acceleratorns utsträckning. (2 olika samhällen finns ovanför på "landbacken" i laboratoriemaskinens ändar just där, där vid Cern.) Det första konstiga och nya är att förstå sig på varför den ene känner av/påverkas när man "stör" den andre. Det är det första märkliga.
Det andra konstiga och nya är att reaktionerna i den ostörda men alltså "reagerande/"svarande" fotonens uppmätta tidpunkt för när dess reaktion sker. Det sker nämligen (mätt med atomurs noggranhet) precis omedelbart samtidigt som dess foton-"polare" under den andra byn "triggas"/påverkas avsiktligt av laboratoriepersonalen (eller mha deras utrustning rättare sagt).
Kommunikationen har alltså odiskutabelt gått med dubbla ljushastigheten, vilket fysikerna faktiskt ej heller tvistar om där. Frågan är nu bara, hur det går till? Radiovågor går med (som Mark helt riktigt beskriver) den högsta fart som känns till (och nuvarande vetenskap tillåter), dvs ljusets. Här finns alltså ett sätt/fenomen som tillåter kommunikatin med 2 x C. Dvs dubbel ljushastighet. Visst är det smått "flängt" men försöket är som sagt var testat & bevisat av våra vetenskapsmän & vetenskapskvinnor nu. Vad ska man göra? Förbjuda testresultatet som man kunnat göra i vissa samhällen från tid till annan förr eller vad…?
Vi får väl vänta och se vad veteskapen/vetenskapsfolket kan komma med för förklaring. Ett nytt "fysiklagsomkullkastande fenomen" har de absolut stött på som kräver sin förklaring. MVH/Kn1
Här fanns mycket att läsa. Ska öronmärka denna tråd och läsa sen i lugn och ro 
#10 Det gör jag med
Tack återigen Knirken1 för ditt fina inlägg:-)
På tal om rödförskjutningen när solens ljus betraktas då solen ligger lågt över horisonten ( & som sagt var, ljuset sprids mera pga den relativt längre vägen solstrålarna har att gå i luften= det röda syns mera för betraktaren).
- Det var väl det "tråden" började med tror jag
? Detta inlägg är mest kopplat till #4.
(Fotot i #4 tror jag är lite tilltrixat med filter ev, då himlen (ovantill där) är "väääl" lila/rosa!!!
Här ett foto där solens ljus har en fin "nyans" mot rött, helt enligt "spridningsprincipen", & ej förvanskad med filter & dyl.
(En svag "liggande regnbåge" kan ev skymta med lite god vilja.)
Ett foto till kommer i inlägget nedan, med tydligare "liggande regnbåge". /Kn1
Här nästa foto (hör till #12 ovan) som möjligen ännu bättre visar att ljuset "bryts upp i sina färgbeståndsdelar" utefter horisonten till en ganska svag "liggande regnbåge". Detta "förhållande" kan ibland bli riktigt påtagligt /"tydligare" än här. Ser Ni några färger?
((Rödförskjutningen har alltså däremot med spridning av ljuset att göra)). Visst är solnedgångar ibland suveränt fina. MVH / Kn1
Vilka ljuvliga bilder!
Ja de var verkligen härliga 

Väldig tur att vi har Knirken med här på forumet. Fantastiska utläggningar helt i min smak!
Tråden handlar ju som sagt om varför himlen blir röd, men utvikningarna leder mig (av Knirken!) in på teleportering kanske värt en egen tråd? Men läs #9 ovan noggrant, och gå sedan in på denna länk
Mark
#16 Då ska jag göra det Mark:-)
Roligt
att mina ibland väl långa "haranger" gillas av Er som läser dem. Dra gärna i "nödbromsen" när Ni tycker Er se något "dumt/mysko" bara, så försöker vi tråckla ut ev konstigheten. Jag tycker alla här har kul & intressanta inlägg. -Och vilka bra länkar man finner här som "ifocus gänget" lägger in. Toppen! MVH/Kn1
#18 Både intresannt och kul att läsa dina långa"haranger"

#18 Instämmer med #19 - fortsätt så!
Knirken1 kommer in tassade lite då och då!