Solen och Jorden
I förmiddags när lokalradions programledare intervjuade en meterolog om vädret så ställde hon en fråga som han inte kunde besvara;
- Varför känns 17 grader mycket varmare i maj än i september?
Min tanke i detta är att jorden ligger närmare solen i maj än i september, men jag är ju inte alls säker på om stämmer.
Någon här som vet?
//Gilla
#1 Trodde jag hade ett helt klart svar till dig. Men kan inte en metrolog svara, så vill jag fundera lite,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Ja detta var en bra fråga, men samma temperatur känns ju helt klart olika vid olika årstider.

#2 Precis… På vintern kan det vara stekhett om det är 1 eller 2 grader, men på hösten känns det jättekallt liksom! ;)
Precis
Jag sitter och fnular på om det har att göra med att man i man månad hungrar så efter solen och värmen att man upplever solen intensivare.
Jag är ju solfantast och brukar ju sola på kullarna i parken där jag ligger på samma ställe vid samma tidpunkt på dagen. Nog sjutton tyckte jag att solen stod ungefär lika högt men att majsolen var så mycket mera intensiv.
Hmmm……….

Jag tror det beror på vanan.
Dvs, om det varit varmt en lång tid och temperaturen sjunker till 10 grader så känns det kallt. Om det varit kallt en lång tid och temperaturen stiger till 10 grader så känns det varmt. Så regaerar jag i alla fall. Första dagen varje vinter då jag går ut och temperaturen sjunkit under 0 är alltid lika otrevlit svinkall. När man vänjer sig känns det inte lika kallt längre.
Avståndsvariationen jorden-solen har nog ingen betydelse i sammanhanget. Jorden är ju som närmast solen i början av januari.
# 6 - Du har kanske en poäng där!
#6 Kul att se dig här :-) Välkommen. Du har en väldigt stor poäng i det du säger. Samt det med avståndet är ju så rätt, Så bra svarat.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥