Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterasteroiderkometer
Läst 1123 ggr
medde
0

Asteroiden Eros

Denna asteroid Eros en ingen liten "bumling" Eros är cirka 33 kilomter lång. Det tar strax över fem timmar för Eros att rotera runt sin axel. Ytan är fast, på vissa andra asteroider brukar ytan vara full med lösa högar av grus.  Denna Asteroid är mycket gammal tror vissa forskare. Som tippat att den till och med lika gammal som jorden.

Lite kul annan fakta: Det finns forskare som räknat ut att skulle en människa (vi tar StefanW) Så alltså skulle StefanW hoppa 1 meter på jorden, skulle StefanW kunna hopppa cirka 1,6 kilometer på Eros. På grund av den svaga gravitationen där. Ett OS hopp i StefanW numera:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
0

När skulle jag åka? Är det samma ställe där det är väldigt varmt? På tal om OS så satsar jag nu på London då jag inte ens blev utagen till Peking!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

nera
0

# 0 Ja det är kul med såna jämförelser Glad Då får man lite mera grepp om det hela.

# 1 Då vill det till att fortsätta ligga i och träna då StefanW Flört

Buuc
0

Haha, intressant! ;)

medde
0

#2 Visst är detta bättre och roligare på dessa jämnförelser.

#1 StrefanW nu ligger du väl i hårt träning? Vi kan coacha dig om det behövs!

Jayrod
0

Om asteroiden är tillräckligt liten så måste man vara försiktig när man hoppar, hoppar man för hårt så kanske man aldrig kommer tillbaka. Om man skjuter iväg någonting från jorden med en hastighet överstigande 11,19 kilometer/sekund eller 40 300 kilometer/timme så lämnar det föremålet jorden för att aldrig återvända. Raketer behöver dock inte uppnå den hastigheten.

[Henke29]
0

Mycke intresant info Skrattande

Som sakt Stefan nu får du allt hårdträna hela hösten Flört

Henke

medde
0

#6 Han gör väl det hoppas jag:-)